Evaluation of Students’ Attitude Towards ICT for Learning Purpose: Case Study of EMU IT Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor İşçioğlu, Ersun (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor İlkan, Mustafa (Supervisor)
dc.contributor.author Shaukenova, Nazu
dc.date.accessioned 2016-09-30T10:43:20Z
dc.date.available 2016-09-30T10:43:20Z
dc.date.issued 2016-02
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Shaukenova, Nazu. (2016). Evaluation of Students’ Attitude Towards ICT for Learning Purpose: Case Study of EMU IT Students. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/2939
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu and Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa İlkan. en_US
dc.description.abstract ICT use and usefulness is largely adopted now as a trend globally and in institutions, especially for administrative, managerial and learning purposes. The main aim of this research work is to evaluate the attitude of EMU IT students towards ICT for learning purposes. This research work also focuses on deriving the significant differences and finding out the level of positivity or negativity of students’ attitudes towards the ICT tools for learning purposes. The significant differences of this investigation were based on the students’ age, class level and gender to determine the differences in attitudinal display of students regarding ICT adoption. Data for this research was gathered from 300 participants from IT department of EMU, through the use of questionnaire and interview questions. Responses of the respondents were analyzed adopting the SPSS instrument in other to derive the t-test, frequency, percentage, and ANOVA values. The findings of this research showed that majority of EMU IT students possessed generally high attitudinal acceptability level towards ICT for learning purposes. Results also showed that students are highly and positively motivated and also have high receptive attitude towards the usage of ICT and its importance to their entire and general academic purposes. The study further show that the significant difference based on age, gender and class of students. This obtained results showed that no major significant difference between male and female display of attitudes towards ICT for learning purpose, because it was clearly found that male and female EMU IT students had different views on few cases relating to ICT importance to learning, but majority of the total responses obtained from both male and female EMU IT students proved that there is no significance difference on attitude towards ICT in learning. Keywords: Instructional Technology, Information Communication Technology, Attitude. en_US
dc.description.abstract ÖZ: BİT’in kullanımı ve kullanışlığı artık en başta ögrenciler için olmak üzere idari yönetim ve öğrenme amaçlı global bir trend olarak kurumlar tarafından benimsenmiştir. Bu araştırma çalışmalarının temel amacı öğrenme amaçlı BİT doğru DAÜ BT öğrencilerinin tutumlarını değerlendirmektir. Bu araştırma çalışmalarında da önemli farklılıklar kaynaklandı ve aynı zamanda pozitif ve öğrenim amaçlı BİT araçları öğrencilerin tutumlarında olumsuzluk seviyesini bulmaya odaklandı. Bu araştırmanın önemli farklılıklar BİT kabulü ile ilgili öğrencilerin tutum ekranda farklılıkları belirlemek için öğrencilerin yaş, sınıf düzeyine ve cinsiyete dayalı bulundu. Bu araştırma için Veriler anket ve mülakat soruları kullanımı yoluyla, DAÜ IT departmanı 300 katılımcılardan toplanmıştır. Katılımcıların yanıtları t-testi, frekans, yüzde ve ANOVA değerleri elde etmek için diğer SPSS enstrüman benimseyerek analiz edildi. Bu araştırmanın bulguları DAÜ BT öğrencilerin büyük çoğunluğu öğrenme amaçlı genelde yüksek tutum kabul edilebilirlik düzeyinin olduğunu göstermiştir. Sonuç öğrencilerin son derece olumlu ve motive olan ve aynı zamanda BİT kullanımı ve onların bütün ve genel akademik amaçlar için önemine yönelik yüksek anlayışlı tutum olduğunu gösterdi. Kadınların ve erkeklerin BIT’i oörenme amaçlarına yönelik tutumlarının sergilenmesinde önemli bir farkın olmadığını bu çalışma gösterdi. Çünkü açıkca bulunmuştur ki, DAU’nün BİT öğrencilerinden olan erkekler ve kadınlar arasında BIT’in öğrenme önemi ile alakalı bir takım farklı bakış açıları var,fakat toplam yanıtların sonuçlarının çoğu onu gösterdi ki,her ikisinin, DAU BIT’in hem erkeleri hem de kadınları BİT’in öğrenimine yönelik tutumlarında önemli bir fark ispatlanmamıştır. Anahtar Kelimeler: Öğretim Teknolojileri, Bilgi İletişim Teknolojileri, Tutum. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Information and Communication Technologies en_US
dc.subject Information and Communication Technologies in Education - Higher Education - Eastern mediterranean University en_US
dc.subject Student Attitudes en_US
dc.subject Education - Computer network resources en_US
dc.subject Educational Technology - E-Learning en_US
dc.subject Teaching - Computer network resources en_US
dc.subject Instructional Technology en_US
dc.subject Attitude en_US
dc.subject Information Communication Technology en_US
dc.title Evaluation of Students’ Attitude Towards ICT for Learning Purpose: Case Study of EMU IT Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Information and Communication Technologies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record