dc.contributor.advisor |
Kayaman, Rüçhan |
|
dc.contributor.author |
Likoum, Veronique Gaelle Ngo Ndjehemle I |
|
dc.date.accessioned |
2016-09-30T12:18:19Z |
|
dc.date.available |
2016-09-30T12:18:19Z |
|
dc.date.issued |
2015-09 |
|
dc.date.submitted |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Likoum, Veronique Gaelle Ngo Ndjehemle I. (2015). Destination Image, Destination Attribute and Tourist Intention to Revisit and Recommend: An Application in Sanaga Maritine-Cameroon. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/2947 |
|
dc.description |
Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Rüçhan Kayaman. |
en_US |
dc.description.abstract |
This research reexamined some survey made previously by scholars on destination
image and destination attributes. The survey studied clearly the relationship between
destination image components (cognitive and affective image), then tourists
perception of overall image of Edea as a destination. Secondly this survey assesses the
impact of overall image on the potential future behavior of tourist such as revisit
intention and intention to recommend. At last, it assesses if cognitive and affective
image are directly and positively related to the intention to recommend and intention
to revisit a destination. The survey was run in Cameroon and the particularity of this
study is that it is the first study which focused on the destination image, destination
attributes and the tourist future behavioral intention on Sanaga-Maritime (Edea) as a
destination.
The result of this research shows that based on regression analysis, Cognitive Image
influences Overall Image, Revisit and Recommend Intention positively. But when we
include Overall Image, in the equation, Overall Image is partially mediating the
relationship between Cognitive Image, Revisit, and recommendation. Moreover
Affective Image does not have any influence Intention to Recommend. Affective
Image has a positive impact on Revisit Intention and when Overall Image is Included
in the regression, it plays as a partial mediator. Furthermore, considering the results,
some managerial implications have been proposed with some limitations and
recommendations for future research.
Keywords: Destination image; Cognitive image; Affective image, revisit intention,
intention to recommend; Cameroon; Sanaga-Maritime; Edea. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu çalışma araştırmacılar tarafından daha önceden yapılmış olan destinasyon
görüntüleri, imajları ve özelliklei hakkında yapılmış olan bazı anketlerin yeniden
değerlendirilmesidir. Bu anket çalışması açıkça Edea’nın destinasyon imaj
bileşenlerinin (bilişsel ve duygusal görüntü) ve genel görüntüsünün turistlerlerin
algısına olan ilişkisini inceledi. İkinci olarak, bu araştırma destinasyonun genel
imajının turistlerin gelecekteki potansiyel davranışını örneğin; tekrar ziyaret etme ve
tavsiye niyeti üzerindeki etkisini değerlendirmiştir. Son olarak, eğer bilişsel ve
duygusal görüntünün turistlerin destinasyonu tekrar ziyaret ve tavsiye etmek üzerinde
doğrudan ve olumlu sonucu varmı diye değerlendirmiştir. Bu çalışma Kamerun’un
Sanaga-Maritime (Edea)‘ da yapılmış olup özellikle destinasyon imajı ve destinasyon
özelliklerinin turistlerin gelecek dönem için destinasyonu tekrar ziyaret etmek ve
başkalarına tavsiye etmeleri konusuna odaklanmış ve burada yapılmış olan ilk
çalışmadır.
Regrasyon analizine dayalı olarak yapılmış olan bu araştırmanın sonucu
göstermektedir ki, Bilişsel ımajın, genel ımaja ve touristlerin tekrar ziyaret ve
başkalarına tavsiye etme niyetine olumlu olarak etkilemektedir. Fakat, biz bu eşitliğe
genel imajı eklediğimizde bilişsel imaj ile turistlerin tekrar ziyaret ve başkalarına
tavsiye etme niyeti arasında kısmı olarak arabuluculuk yapmakta olduğunu görmüş
bulunmaktayız. Öte yandan, duygusal imajın turistlerin destinasyonu tekrar ziyaret ve
başkalarına tavsiye etme niyetlerine herhangi bir etkisine rastlanmamıştır. Duyuşsal
Görüntü, tekrar ziyaret niyeti ve genel imaj regresyona dahil edildiğinde, duygusal
imajın tekrar ziyaret etme niyetine olumlu etkisi bulunmakta olup kısmı arabuluculuk
yapmakta olduğu saptanmıştır. Ayrıca, bu araştırmada elde edilen sonuçlar dikkate
alıınarak bazı yönetimsel tavsiyelerde bulunmaktadır. Ayrıca, gelecekte yapılacak
araştırmalar için bazı kısıtlamalar ve tavsiyeler içermektedir.
Anahtar Kelimeler: Destinasyon imajı, Bilişsel imaj, Duygusal imaj, tekrar ziyaret
niyeti, tavsiye niyeti, Kamerun; Sanaga-Maritime; Edea. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Tourism |
en_US |
dc.subject |
Tourism - Cameroon |
en_US |
dc.subject |
Destination image |
en_US |
dc.subject |
Cognitive image |
en_US |
dc.subject |
Affective image |
en_US |
dc.subject |
revisit intention |
en_US |
dc.subject |
intention to recommend |
en_US |
dc.subject |
Cameroon |
en_US |
dc.subject |
Sanaga-Maritime |
en_US |
dc.subject |
Edea |
en_US |
dc.title |
Destination Image, Destination Attribute and Tourist Intention to Revisit and Recommend: An Application in Sanaga Maritine-Cameroon |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Department of Tourism Management |
en_US |