Turkish Undergraduate Students’ Emotional Intelligence and Their Performance on English Language Test

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Karaman, Engin
dc.date.accessioned 2013-01-09T07:23:32Z
dc.date.available 2013-01-09T07:23:32Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Karaman, Engin. (2012). Turkish Undergraduate Students’ Emotional Intelligence and Their Performance on English Language Test. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/300
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Ali Sıdkı Ağazade. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: This study aimed to investigate the emotional intelligence and the performance on English language test of Turkish undergraduate students. The purpose of the study was to answer the following research questions: (1) What is the emotional intelligence of the Turkish undergraduate students? (2) What is the performance of the Turkish undergraduate students on English language test? (3) What is the relationship between the emotional intelligence and the performance on English language test of the Turkish undergraduate students? The study was an empirical study, which employed quantitative research methods. The data were collected from 64 participants who were from the Department of English Language Teaching and the Department of Computer and Instructional Technology Teacher Education at Eastern Mediterranean University in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The data collection was carried out by using an emotional intelligence inventory and an English language test. In order to answer the above-mentioned research questions, descriptive statistics and Pearson correlation were run. The major findings of the study were as follows: (1) the emotional intelligence of the Turkish undergraduate students is high; (2) the performance of the Turkish undergraduate students on English language test is average; (3) there is no statistically significant relationship between the emotional intelligence and the performance on English language test of the Turkish undergraduate students, but there are statistically significant relationships between each of the interpersonal and the adaptability categories of the emotional intelligence and the grammar component of the English language test performance of the Turkish undergraduate students. The study provided a number of implications for practice as well as suggestions for further research. Key words: Emotional Intelligence, English Language Test Performance, Turkish Undergraduate Students. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Bu çalışma, lisans düzeyindeki Türk öğrencilerin duygusal zekası ve İngilizce dil sınav başarımını araştırmayı hedeflemiştir. Çalışmanın amacı aşağıdaki araştırma sorularını yanıtlamaktır: (1) Lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerinin duygusal zekası nedir? (2) Lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerin İngilizce dil sınavı başarımı nedir? (3) Lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerin duygusal zekası ve İngilizce dil sınavı başarımı arasındaki ilişki nedir? Çalışma, nicel araştırma yöntemleri kullanan görgül bir çalışmadır. Veriler, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ndeki Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nin İngiliz Dili Eğitimi Bölümü ve Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nde 64 katılımcıdan toplanmıştır. Veri toplama, duygusal zeka envantörü ve İngilizce dil sınavı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yukarıda belirtilen araştırma sorularını yanıtlamak için betimsel sayı işlemleme ve Pearson eşdeşleme çözümlemeleri yapılmıştır. Çalışmanın başlıca bulguları şunlardır: (1) lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrenciler yüksek duygusal zekaya sahiptirler, (2) lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerin İngilizce dil sınavı başarımları orta seviyededir, (3) lisans düzeyindeki Türk üniversite öğrencilerinin duygusal zekası ile İngilizce dil sınavı başarımı arasındaki ilişkinin sayısal anlamlılığı yoktur fakat duygusal zekasının kişilerarası boyutu ile İngilizce dil sınavı dilbilgisi boyutu ve duygusal zekasının uyumluluk boyutu ile İngilizce dil sınavı dilbilgisi boyutu arasındaki ilişkiler sayısal olarak anlamlıdır. Bu çalışma, eğitim uygulamalarına yönelik bazı sezdirimler yanısıra yeni araştırmalara yönelik bazı öneriler de ortaya koymaktadır. Anahtar sözcükler: Duygusal Zeka, İngilizce Dil Sınavı Başarımı, Lisans Düzeyindeki Türk Üniversite Öğrencileri. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject English Language Teaching en_US
dc.subject English Language - Study and Teaching - Foreign Speakers - Turkish Students - Performance - Emotional Intelligence en_US
dc.subject Emotional Intelligence - English Language Test Performance - Turkish Undergraduate Students en_US
dc.title Turkish Undergraduate Students’ Emotional Intelligence and Their Performance on English Language Test en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record