Conflict resolution involves the collaborative process of dealing with conflict including an outcome that is commonly agreed upon by parties involved. The purpose of this study is to gain knowledge into university students experience and understanding of conflict in real life and strategy employed in conflict resolution when on Facebook.
The study is necessitated by the increasing presence of university students on social media. Primarily, this study investigates the conflict resolution strategy used on Facebook by Faculty of Communication and Media Studies (FCMS) and Faculty of Engineering (FE) students at the Eastern Mediterranean University in 2014 and 2015 academic year, fall semester.
For this study, data were obtained through questionnaire consisting of three sections, demographic, personality and conflict resolution strategy on Facebook. This study is significant because understanding the conflict resolution of university students would help indicate conflict resolution of future generation. The questionnaire has 52 questions including some 5-point Likert-scale questions and was administered using Non-proportional Stratified Random Sampling strategy.
Findings from this study revealed that both FCMS and FE students‟ employ WIN-WIN strategy to resolve conflicts on Facebook.
Keywords: Facebook, Conflict, Resolution Strategy, Social Media Network Sites
ÖZ:
Çatışma çözümlemesi katılımcıların da içinde olduğu ortaklaşa hemfikir olunan bir sonucun da içerildiği işbirlikçi süreci içerir. Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin gerçek yaşam ve Facebookda deneyimledikleri çatışmayı anlamada ve çatışma çözümlemesinde kullandıkları stratejiler konusunda bilgi sahibi olmaktır.
Üniversite öğrencilerinin sosyal medyada gittkçe artan varlıkları bu çalışmayı gerekli kılmıştır. Bu çalışma, öncelikle Doğu Akdeniz Üniversitesinde 2014-2015 akademik yılı Güz döneminde eğitim gören İletişim ve Mühendislik fakültesi öğrencilerinin Facebookda kullandığı çatışma çözümlemesi stratejilerini incelemektedir.
Bu çalışma içim veriler demografik, kişilik, ve Facebookdaki çatışma çözümlemesi stratejilerini içeren ve 3 bölümden oluşan bir anket yoluyla toplanmıştır. Gelecek nesillerin çatışma çözümlemesine ışık tutmaya yardım edeceği için bu çalışma önemlidir. 5li Likert ölçeğine göre hazırlanmış soruların da olduğu anket, oransız tabakalı rastgele örneklem stratejisi kullanılarak dağıtılmıştır.
Çalışmanın bulguları hem İletişim Fakültesi hem de Mühendislik fakültesi öğrencilerinin Facebookda çatışma çözümlemesi uygularken KAZAN –KAZAN stratejisi uyguladıklarını göstermektedir.
Anahtar Sözcükler: Facebook, Çatışma, Çözüm Stratejileri, Sosyal Medya Siteleri