Abstract:
ABSTRACT: The aim of the study is to investigate the extrinsic motivation, intrinsic motivation and amotivation of middle school students. To achieve this aim, a quantitative research approach was used and data was collected from private and public schools of the district Nicosia in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). Nicosia district was selected as the region of the study, because this district could be regarded as a region to represent all middle schools of North Cyprus. In this study, there were 703 public school students and 245 private school students. Every private and public middle school in Nicosia was included in the study. Students from one of the public schools (n=295) were chosen for the pilot study. The number of the other Nicosia middle school students was 948. Since there was no problem in the pilot study, 295 students from this study were added to the original sample and a total of 1243 students were obtained in the actual study. Survey Research method was used to investigate the motivation of the students. The data were collected with the scale prepared for the students both in private and public schools. The items were in Turkish which was the mother tongue of the students. The instrument consisted of two sections with 34 items in total. The questions 1 to 6 asked students their gender, grade level, mother’s education, mother’s nationality, father’s education and father’s nationality. The questions from 7 to 34 asked the students to state why they came to school. Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used for analysis of the data. Analysis of the data included the differences between amotivation, extrinsic motivation and intrinsic motivation of the students according to gender, grade level, mother’s education, mother’s nationality, father’s education and father’s nationality.
Keywords: Middle school students, Extrinsic Motivation, Amotivation, Intrinsic Motivation.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerin içsel ve dışsal motivasyonlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda için Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Lefkoşa ilçesinde özel okullarda ve devler okullarında veri toplanmıştır. Çalışma bölgesi olarak Lefkoşa seçilmiştir ve Lefkoşa pilot bölge olarak kabul edildiği için Kuzey Kıbrıs’taki diğer okulları temsil etmektedir. Çalışmaya toplam 1243 öğrenci katılmıştır. Katılımcılar 703 devlet okul ve 245 özel okul öğrencilerinden oluşmuştur. Devlet okullarının bir tanesi 295 öğrenci katılımıyla pilot çalışma olarak seçilmiştir. Pilot çalışma dışında diğer Lefkoşa okullarında toplam 948 öğrenci katılımı olmuştur. Pilot çalışmada herhangi bir sorun ile karşı karşıya gelinmediği için, pilot çalışma için kullanılan 295 öğrenci katılımı da esas çalışmada kullanılmıştır ve toplam 1243 öğrenci ile çalışılmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin motivasyonlarını incelemek için nicel bir araştırma yöntemi olan anket uygulama yöntemi kullanılmıştır. Özel ve devlet okullarında okuyan öğrencilere Türkçe olarak hazirlanan akademik motivasyon olcegi uygulanmistir. Ölcek toplamda 34 sorudan oluşmustur. 1’den 6’ya kadar olan sorular öğrencilerin cinsiyetlerini, sınıf düzeylerini, annelerinin ve babalarının eğitim düzey ve uyruklarını öğrenmek amaçlı hazırlanmıştır. 7’den 34’e kadar olan sorular ise öğrencilerin okula neden geldiklerini öğrenmek amaçlı hazırlanmıştır. Bu araştırmadan cikarilan bilgiler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analizler, bu bilgilerin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba eğitim düzeyi ve anne-baba
uyruğu farklılıklarına göre öğrencilerin motivasyon çeşitleri (içsel motivasyon,dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk) arasındaki farkı içermektedir.
Anahtar Kelimeler: Ortaokul öğrencileri, içsel motivasyon, dışsal motivasyon ve motivasyonsuzluk.
Description:
Master of Education in Educational Sciences. Thesis (M.Ed.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Hüseyin Yaratan.