Abstract:
ABSTRACT: The aim of the research was to make a preformative evaluation on which presage (personal and institutional) factors have the strongest influence on the learning process factors and academic achievement and which learning process factors have the strongest influence on academic achievement of the 2nd, 3rd and 4th year Turkish undergraduate students studying in the Faculty of Education in the Eastern Mediterranean University in one of the following programs: Guidance and Psychological Counseling, Turkish Language Teaching, Pre-School Teacher Education, Middle School Mathematics Teacher Education, Social Sciences Teacher Education, Music Teaching, or Elementary School Teacher Education. A survey data collection method was conducted to collect data and the data collected were analyzed by using the path analysis method. A Personal Information Questionnaire, Academic Self-Efficacy Scale, Locus of Control Scale, Revised Two Factor Study Process Questionnaire (measuring the use of the deep and surface approach) and Study Behavior Inventory were administered to 829 undergraduates studying in the years and faculty mentioned above. The deep approach to learning was found to have an indirect effect on academic achievement through the use of the long range tasks. Discovery learning, academic self-efficacy and internal locus of control were found to have a direct effect on the use of the deep approach. Results also showed that the higher the academic year and the higher the students‘ GPA‘s the more likely the student would be academically successful. Some disquieting results showed students with high university entrance scores, in their upper academic years, those enrolled in the Guidance and Psychological Counseling program, and those whose mothers had higher levels of education, tended to use the surface approach. Students spending more time on long range tasks than their counterparts, were found to be less academically successful possibly showing they may be lacking sufficient competence in these skills. Remedial suggestions include policy and curriculum amendments followed by teacher training for the inclusion of effective study skills in the first academic year, and for the instillation of deep approach in teaching and evaluation.
Keywords: learning approaches, deep and surface approaches, study behaviors, locus of control, academic self-efficacy, and academic achievement.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
ÖZ: Bu araştırmanın amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi‘nde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkçe Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Müzik Öğretmenliği, veya Sınıf Öğretmenliği programlarından birinde okuyan 2‘nci, 3‘ncü, ve 4‘ncü sınıf Türk öğrencilerin akademik başarıları üzerinde hangi kişisel ve kurumsal faktörler ile öğrenme süreçlerinin nasıl bir etkisinin bulunduğunu ve öğrenme süreçlerinin üzerinde hangi kişisel ve kurumsal faktörlerinin nasıl bir etkisinin bulunduğunu saptamaktır. Yukarıda bahsedilen 829 üniversite öğrencisine Kişisel Bilgi Anketi, Akademik Özyeterlilik Ölçeği, İç-Dış Kontrol Odağı Ölçeği, Gözden Geçirilmiş İki Faktörlü Ders Çalışma Sureci Anket Soruları (derin ve yüzeysel yaklaşımları içeren), ve Ders Çalışma Envanteri uygulanmıştır. Derin öğrenme yaklaşımının akademik başarı üzerinde uzun vadeli çalışma ödevleri vasıtasıyla dolaylı, buluş yöntemiyle öğrenme, akademik özyeterlilik ve iç kontrol odağının öğrenmede derin yaklaşımın kullanışında da doğrudan anlamlı etkisi olduğu saptanmıştır. Sonuçlar aynı zamanda üst sınıflarda okuyan ve dönem ortalamaları yüksek olan öğrencilerin başarılı olma olasılıklarının daha yüksek olabileceğini göstermiştir. Üniversite giriş sınavlarında yüksek puan alan, üst sınıflarda okuyan, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programında okuyan ve anneleri yüksek öğrenim görmüş olan öğrencilerin daha fazla yüzeysel öğrenme yaklaşımı kullandıklarınının görülmesi kaygı vericidir. Uzun vadeli çalışma ödevleri üzerinde sınıf arkadaşlarından daha fazla zaman harcayan öğencilerin daha düşük başarı elde ettikleri saptanmıştır. Bu bulgu, bu öğrencilerin, uzun vadeli çalışma becerilerilerinde yeterince ehil olmayabildiklerinin göstergesi olabilir. İyileştirici çözüm önerileri arasında; öğrencilerin birinci akademik yıllarında etkili öğrenme becerileri dersinin konulması, öğretim metodlarında ve değerlendirme yöntemlerinde Öğrenmede derin yaklaşımın yavaş yavaş aşılanmasının sağlanabilmesini içeren ilkelerin yerleştirilmesi ve yürürlükteki programın ona göre değiştirilmesi ve öğretmenlere bu konularda eğitim verilmesi dahil edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: öğrenme yaklaşımları, derinsel-yüzeysel yaklaşım, ders çalışma davranışları, iç-dış konrol odağı, akademik özyeterlilik, akademik başarı.
Description:
Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2012. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Huseyin Yaratan.