The ‘CreXperience City’: Setting up a Branding Strategy for Small Cities: The Case of Famagusta

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Doratlı, Naciye
dc.contributor.author Rıza, Müge
dc.date.accessioned 2017-05-15T11:01:10Z
dc.date.available 2017-05-15T11:01:10Z
dc.date.issued 2014-10
dc.date.submitted 2014
dc.identifier.citation Rıza, Müge. (2014). The ‘CreXperience City’: Setting up a Branding Strategy for Small Cities: The Case of Famagusta. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3241
dc.description Doctor of Philosophy in Architecture. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Doratlı. en_US
dc.description.abstract City branding is a world wide increasing phenomenon. Cities are working hard to keep up with this trend and try setting themselves into the right scene with attractive and appealing images. Competition today is far more than competing for tourists, but also for new residents and investors. However, examination of the existing branding strategies shows, that they are mainly developed for larger cities, whereas small cities often cannot adapt them to their own case. As a result small cities are often focused on their locational attractiveness, such as climate, natural beauty and heritage for promoting themselves. However, such an approach would not always be successful since firstly, only values and opportunities of small cities would only be partially covered. Secondly, small cities are fragile against external influences such as natural catastrophes, global financial crisis or a simple change in the taste of tourists. The aim of this study is to identify solutions for smaller cities while considering a wider range of values and opportunities beyond locational qualities. Accordingly, this study intends to suggest the basic ideas and structure for an alternative branding strategy for small cities through evaluating their given assets and considering all other potentials. This thesis first sets out to present an overview of city branding, its evolution and applications, while focusing on image determination and branding process. The thesis then overviews and compares current branding strategies, while focusing on two most recent branding strategies: the creative city and the experience city. It becomes clear that most branding strategies are developed for larger or mega cities, while smaller cities are often neglected. Based on this, this thesis aims to identify an approach for small cities that fits best to their needs and consider all potentials. This study argues that the most appropriate approach for small cities is a strategy that combines dimensions of the creative city and experience city. Based on this, a hybrid model for small city branding is developed: the creXperience city strategy. Lastly, the proposed model has been applied to the city of Famagusta in order to, firstly, check the validity of the proposed hybrid strategy; secondly, evaluate the potential of the city of Famagusta as a creXperience city. Keywords: City branding, small cities, creative city, experience city, Famagusta en_US
dc.description.abstract ÖZ: Kentlerin markalaşması, dünyada hızla gelişen bir fenomen. Özellikle küreselleşmenin getirdiği koşullar nedeniyle, nerdeyse tüm kentler kendilerini daha iyi ifade edebilmek için uygun yollar aramaktadır. Kentler arası rekabet bugün sadece turistler için değil, aynı zamanda yeni kent sakinleri ve yatırımcılar için çekici ortamlar yaratılmasına yönelmiş bulunmaktadır. Mevcut markalaşma stratejileri incelendiğinde, stratejilerin ağırlıklı olarak, büyük şehirler için geliştirilmiş olduğu ve küçük kentlerin genellikle mevcut stratejileri adapte etmekte zorlanmakta oldukları görülmektedir. Küçük kentler çoğunlukla kendilerini tanıtmak için iklim, doğal güzellikleri ve tarihi miras gibi özelliklerini öne çıkartmaktadırlar. Ancak, bu tür yaklaşımlarda, küçük kentlerin değerlerinin ve olanaklarının sadece bir kısmı kapsandığı için, her zaman başarılı sonuçlara ulaşılamamaktadır. Çünkü küçük kentler doğal afetler , küresel mali kriz veya turizm eğilimlerindeki değişim gibi dış etkenlere karşı daha kırılgandırlar. Bu çalışmanın temel amacı, küçük kentlerin yerel nitelikleri ötesinde olan değerlerini ve fırsatlarını daha geniş bir yelpaze içinde göz önünde bulundurarak, en uygun markalaşma çözümleri belirlemektir. Bu bağlamda, bu çalışmada küçük kentlerin temel değerlerini ve tüm diğer olanaklarını göz önünde bulundurarak, küçük kentler için alternatif bir marka stratejisi geliştirilmesi hedeflenmektedir. Tezin ilk bölümünde, kent markalaşması, gelişim süreci ve uygulamaları yanında, marka imajı ve markalaşma süreci tartışılmaktadır. Daha sonra, mevcut markalaşma stratejilerini karşılaştırılmakta ve son zamanlarda ortaya çıkan iki markalaşma stratejilerine - Yaratıcı kentler ve Deneyim kentler - odaklanılmaktadır. Markalaşma stratejilerinin araştırılması ve değerlendirilmesi sonucunda, stratejilerin genel olarak büyük veya mega kentler için geliştirilmiş olduğu ve küçük kentlerin genellikle ihmal edildikleri belirlenmiştir. Bu noktadan hareketle, bu tez küçük kentler için, kendi olanaklarına ve ihtiyaçlarına uygun olarak, en uygun markalaşma stratejisini belirlemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda, mevcut stratejiler, bu alanda yapılan çalışmaların değerlendirilmesi ışığında bu çalışma, küçük kentler için en uygun yaklaşımın, yaratıcı kentin ve deneyim kentinin boyutlarını birleştiren yeni bir markalaşma strateji olduğunu ortaya koymakta ve bir ‘melez’ model önermektedir: CreXperience Kent Stratejisi. Son olarak, önerilen melez stratejinin geçerliliğini kontrol etmek için örnek olarak belirlenen Mağusa kentinin creXperience kenti olma potansiyeli değerlendirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Kent markalaşması, küçük kentler, yaratıcı kentler, deneyim kentler, Gazimağusa en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Architecture en_US
dc.subject City and town life - Famagusta (Cyprus, North) en_US
dc.subject Sociology, Urban - Famagusta (Cyprus, North) en_US
dc.subject City planning - Famagusta (Cyprus, North) en_US
dc.subject Place Marketing (Branding) - City promotion en_US
dc.subject City promotion - Tourism - Marketing en_US
dc.subject Urbanization en_US
dc.subject City branding en_US
dc.subject small cities en_US
dc.subject creative city en_US
dc.subject experience city en_US
dc.subject Famagusta en_US
dc.title The ‘CreXperience City’: Setting up a Branding Strategy for Small Cities: The Case of Famagusta en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record