Evaluating the Undergraduate English Language Teacher Education Program at Eastern Mediterranean University

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erozan, Fatoş
dc.contributor.author Zorba, Şansel
dc.date.accessioned 2017-06-02T12:19:29Z
dc.date.available 2017-06-02T12:19:29Z
dc.date.issued 2015-02
dc.date.submitted 2015
dc.identifier.citation Zorba, Şansel. (2015). Evaluating the Undergraduate English Language Teacher Education Program at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3291
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. en_US
dc.description.abstract This study mainly aimed to evaluate the undergraduate ELT program at Eastern Mediterranean University (EMU). To this aim, the strengths and the weaknesses of the program perceived by the students, instructors and alumni were identified. The participants’ suggestions for the improvement of the program were also elicited. Finally, the extent to which the undergraduate ELT program meets the needs of the provided students was explored. This case study was a program evaluation study which was designed to evaluate the undergraduate ELT program at EMU and to recommend some suggestions for its improvement. Peacock’s (2009) Evaluation Model was used in the study and the data were collected through a student questionnaire, student interviews, student essays, teacher interviews, an alumni questionnaire, and document analysis. Twenty six third and fourth year ELT students, eight instructors and thirty three alumni participated in this study. The results of the study showed that the undergraduate ELT program at EMU has various strengths and weaknesses which need to be taken into consideration. The major strengths of the program are that the program trains well qualified English language teachers; balances the teaching of English, teaching skills, and classroom management skills; has a clearly stated philosophy and the reflection of this philosophy. The existence of qualified teacher trainers and the open-door policy in the department are the other strengths of the program. On the other hand, the weaknesses of the program perceived by the students, instructors and alumni are that the program seems to not have sufficient practical components and academic events; and includes some unnecessary courses. The number of the courses in the program was also found excessive. In relation to the strengths and the weaknesses, the students, instructors and alumni suggested some recommendations for the improvement of the program such as adding more practice, removing some of the courses, reducing the number of courses, adding courses on teaching culture and sociolinguistics, and organizing more academic events. Overall, the results revealed that the undergraduate ELT program at EMU meets the needs of the students to a great extent. According to the results of the study, some implications for pedagogy and further research are proposed. Keywords: program evaluation, language teacher education, English teacher education program evaluation, Peacock’s (2009) model en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki (DAÜ) İngiliz Dili Eğitimi (İDE) Bölümü lisans programını değerlendirmeyi hedeflemiştir. Bu amaca uymak için programının güçlü ve zayıf yönleri öğrenci, öğretmen ve mezunlardan oluşan katılımcıların algıları baz alınarak saptamıştır. Ayrıca, programın daha iyi duruma getirilmesi için katılımcıların önerileri istenmiştir. Çalışmanın diğer bir amacı ise, lisans programının öğrencilerin ihtiyaçları ile ne derece örtüştüğünü saptamaktı. Bu çalışma, esas olarak nitel yöntemin kullanıldığı bir olgu çalışması olup, İngilizce öğretmeni yetiştiren programı değerlendirmek için tasarlanmıştır. Katılımcılar, İDE bölümündeki 3. ve 4. sınıf öğretmen adayları, bölüm öğretim üyeleri ve 33 mezundan oluşmaktadır. Çalışma verileri, öğrenci anketi, öğrenci mülakatları, öğrenci kompozisyonları, öğretmen mülakatları, mezuniyet anketleri ve döküman analizi yoluyla toplanmıştır. Çalışma sonuçları DAÜ’deki İDE lisans programının dikkate alınması gereken çeşitli güçlü ve zayıf yönleri olduğunu göstermiştir. Programın güçlü yönleri şunlardır: iyi nitelikli İngilizce öğretmeni yetiştirmesi; İngilizceyi, mesleki becerileri ve sınıf yönetimi becerilerini program içerisinde dengelemesi; açıkça ifade edilmiş ve gerçeğe yansıtılmış eğitim felsefesinin varlığı. Deneyimli ve donanımlı öğretmen eğitmeni kadrosu ve açık kapı politikası, bölümün diğer güçlü yanlarıdır. Tüm bu güçlü yanlara ek olarak, programın zayıf yönleri ise şöyle sıralanabilir: pratik yapma olanağıve akademik etkinlikler konusundaki eksiklikler; programda mevcut gereksiz derslerin bulunması ve program genelinde ders sayısının fazlalığı. Belirtilen güçlü ve zayıf yönlerlebağlantılı olarak, katılımcıların yaptıkları öneriler şöyle sıralanabilir: pratik uygulamaların artırılması; bazı derslerin programdan çıkartırılması; ders sayısının azaltılması; kültür öğrenimi ve toplum-dilbilimsel ağırlıklı derslerin eklenmesi ve daha fazla akademik aktivitenin düzenlenmesi. Genel olarak, sonuçlar DAÜ’deki İDE lisans programının öğrenci gereksinimlerine büyük oranda yanıt verdiğini göstermektedir.Çalışmanın bulgularına dayanarak programın iyileştirilmesi için bazı pedagojik sezdirimlerde bulunulmuş veileriki çalışmalar içinyapılabilecek bazı öneriler vurgulanmıştır. Anahtar kelimeler: program değerlendirme, dil öğretmeni eğitimi, İngiliz dili öğretmeni eğitim programı değerlendirmesi, Peacock (2009) modeli en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching en_US
dc.subject English Language Teache - Education - Study and Teaching - Eastern Mediterranean University en_US
dc.subject Teachers - Training of--Education Program--Evaluation--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North en_US
dc.subject program evaluation en_US
dc.subject language teacher education en_US
dc.subject English teacher education program evaluation en_US
dc.subject Peacock’s (2009) model en_US
dc.title Evaluating the Undergraduate English Language Teacher Education Program at Eastern Mediterranean University en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education,Department of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record