The present study aimed to identify the attitudes of students and teachers toward the
use of L1 (Kurdish) in English as a foreign language (EFL) classes in basic and high
schools in the city of Erbil in the Kurdistan Region of Iraq. It also investigated if
attitudes of the learners change across different levels of study and gender. Besides,
it tried to find out the students’ and the teachers’ perceived needs for L1 use in their
classes. Finally, it looked into the students’ and the teachers’ actual uses of L1 to see
when, where, and for what purposes they use it and to identify whether level of study
and gender affect the students’ use of Kurdish.
This research study was designed as a case study in which qualitative and
quantitative methods of data collection were employed. The participants included 98
students and 4 teachers from 7th grade and 11th grade classes. The data was collected
through a student questionnaire, a teacher questionnaire, teacher interviews, and
classroom observations.
The results of the study showed that the teachers and students were positive toward
the use of Kurdish in English classes. However, the students were more positive than
the teachers. While students believed that Kurdish can often be used in English
classes, the teachers preferred moderate and sometimes use of it. The results also
showed that the attitudes of 11th grade students were more positive than those of 7th
grade students and that the difference between them was statistically significant.
Similarly, the female students showed more positive attitudes than the male students
did toward the use of Kurdish; yet, the difference was not statistically significant. It
was found that the teachers use Kurdish usually because the students’ proficiency
level was not adequate to understand English-only classes. Moreover, they thought it
helps students understand and learn better, it helps teaching new vocabulary and
difficult topics, and it saves time. Students reported that they use Kurdish because
they think they are not proficient in English enough to speak it and it helps them
understand and learn English. The results of the classroom observations showed that
teachers and students used Kurdish extensively in different situations and for a
variety of purposes while very little English was used by them. Finally, the findings
showed that 11th grade students used much more L1 than 7th grade students did and
that male students used more Kurdish than female students did. However, the
difference between males’ and females’ use of Kurdish was not very considerable.
In the light of the findings of the study, some pedagogical implications for a
judicious and moderate use of L1 and implications for further research were
proposed.
Keywords: student attitudes, teacher attitudes, L1 (Kurdish), L2 (English), use of
L1, gender, level of study
ÖZ:
Bu çalışma, Irak Kürdistan Bölgesel Yönetimi’nin Erbil şehrinde bulunan ortaokul
ve liselerdeki yabancı dil olarak İngilizce sınıflarında anadil (Kürtçe) kullanımına
yönelik öğrencilerin ve öğretmenlerin tutumlarını belirlemeyi hedeflemiştir. Ayrıca,
bu araştırma öğretmenlerin ve öğrencilerin söz konusu sınıflarda anadil kullanımı ile
ilgili algısal ihtiyaçlarını da bulmayı amaçlamıştır. Bunlara ek olarak, öğrencilerin
tutumlarının sınıf seviyesi ve cinsiyete bağlı olarak değişip değişmediği de
incelenmiştir. Son olarak, ne zaman, nerede ve hangi amaçlar için Kürtçe
kullanıldığını ve bunun sınıf seviyesine ve cinsiyete bağlı olarak değişip
değişmediğini görmek için öğrencilerin ve öğretmenlerin sınıftaki gerçek anadil
kullanımlarına bakılmıştır.
Bu araştırma nitel ve nicel yöntemlerin kullanıldığı bir olgu çalışması olarak
tasarlanmıştır. Katılımcılar, 7. ve 11. sınıflardan toplam 98 öğrenci ve dört
öğretmenden oluşmaktadır. Çalışmanın verileri öğrenci anketi, öğretmen anketi,
öğretmen mülakatları ve sınıf gözlemleri yoluyla toplanmıştır.
Çalışmanın sonuçları, öğretmenlerin ve öğrencilerin İngilizce sınıflarında Kürtçe
kullanımına karşı tutumlarının olumlu olduğunu göstermiştir. Ancak, öğrencilerin
tutumları öğretmenlerinkine göre daha olumludur. Öyle ki, öğrenciler İngilizce
sınıflarında sık sık Kürtçe kullanılabileceğini düşünürken, öğretmenler ölçülü bir
şekilde, bazen kullanılmasını tercih etmişlerdir. Öğretmenlerin genellikle Kürtçe’yi
öğrencilerin dil seviyelerinin yalnız-İngilizce olan dersleri anlamaya yetmeyeceği
için kullandıkları da tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler, anadil kullanımının
öğrencilerin daha iyi anlamalarına ve öğrenmelerine katkı sağladığını, yeni
kelimelerin ve zor konuların öğretilmesine yardımcı olduğunu ve zaman
kazandırdığını düşündüklerini ifade etmişlerdir. Öğrenciler ise, İngilizce
seviyelerinin bu dili konuşmaya yeterli olmadığını düşündükleri ve anadil
kullanımının İngilizce’yi anlama ve öğrenmelerine yardımcı olduğuna inandıkları
için Kürtçe kullandıklarını bildirmişlerdir. Ayrıca, çalışmanın sonuçları 11. sınıf
öğrencilerinin tutumlarının 7. sınıf öğrencilerinin tutumlarından daha olumlu
olduğunu göstermiştir. Bu farklılık istatistiksel olarak da önemlidir. Aynı şekilde, kız
öğrencilerin Kürtçe kullanımına karşı tutumları erkek öğrencilerin tutumlarından
daha olumludur. Fakat, bu farklılık istatistiksel olarak anlamlı değildir. Sınıf
gözlemlerinin sonuçları ise öğretmenlerin ve öğrencilerin farklı durumlarda çeşitli
amaçlarla yaygın bir şekilde Kürtçe kullandıklarını ve İngilizcenin çok az
kullanıldığını ortaya koymuştur. Son olarak, 11. sınıf öğrencilerinin 7. sınıf
öğrencilerinden, erkek öğrencilerin de kız öğrencilerden daha fazla anadil (Kürtçe)
kullandıkları görülmüştür. Ancak, kız ve erkek öğrenciler arasındaki farklılık çok
fazla dikkate alınacak bir farklılık değildir.
Çalışmanın bulguları ışığında, anadilin makul (akıllıca) ve ölçülü olarak kullanılması
için bazı sezdirimler ve ileriki çalışmalar için bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: öğrenci tutumları, öğretmen tutumları, anadil (Kürtçe), ikinci dil
(İngilizce), anadil kullanımı, cinsiyet, sınıf seviyesi