Does Job Embeddedness Mediate the Effects of High-Performance Work Practices on Turnover Intentions? A Study in the Airline Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Karatepe, Osman M.
dc.contributor.author Vatankhah, Sanaz
dc.date.accessioned 2017-08-09T07:38:03Z
dc.date.available 2017-08-09T07:38:03Z
dc.date.issued 2013-05
dc.date.submitted 2013
dc.identifier.citation Vatankhah, Sanaz. (2013). Does Job Embeddedness Mediate the Effects of High-Performance Work Practices on Turnover Intentions? A Study in the Airline Industry. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3390
dc.description Does Job Embeddedness Mediate the Effects of High-Performance Work Practices on Turnover Intentions? A Study in the Airline Industry en_US
dc.description.abstract The purpose of this thesis is to develop and test a conceptual model that investigates the effects of high-performance work practices on job embeddedness and turnover intentions. In this model, the mediating role of job embeddedness was also tested. Data were gathered from flight attendants in the three private airline companies in Iran to test the relationships among study variables. These relationships were tested via LISREL 8.30 through structural equation modeling. The results show that the indicators of high-performance work practices (i.e., selective staffing, job security, training, empowerment, rewards, teamwork, career opportunities) increase flight attendants‟ job embeddedness. The results also show that such high-performance work practices reduce flight attendants‟ turnover intentions. The results of this study demonstrate the partial mediating role of job embeddedness between these high-performance work practices and turnover intentions. In this study, management implications are presented and limitations and future research directions are provided. Keywords: Flight Attendants; High-Performance Work Practices; Job Embeddedness; Turnover Intentions en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu tezin amacı, yüksek performanslı insan kaynakları uygulamalarının iş ile iç içe olma ve işten ayrılma değişkenleri üzerindeki etkilerini araştıran kavramsal bir modeli geliştirip test etmektir. Bu modelde, iş ile iç içe olma değişkeninin aracı rolü de test edilmektedir. Değişkenler arası ilişkilerin test edilebilmesi amacıyla, veri İran‟da faaliyet göstern üç farklı hava yolu işletmesinde çalışan uçuş görevlilerinden toplanmıştır. Analiz kapsamında LISREL 8.30 programı vasıtasıyla yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Bulgular, yüksek performanslı insan kaynakları uygulamalarının (seçici işe alma, iş garantisi, eğitim, güçlendirme, ödüllendirme, ekip çalışması ve kariyer olanakları) uçuş görevlilerinin iş ile iç içe olmalarını artırdığını göstermektedir. Bulgular, aynı zamanda, bu yüksek performanslı insan kaynakları uygulamalarının uçuş görevlilerinin işten ayrılma niyetlerini düşürdüğünü göstermektedir. Bu çalışmanın bulguları, iş ile iç içe olma değişkeninin yüksek performanslı insan kaynakları uygulamaları ile işten ayrılma niyeti arasında kısmi bir aracı rolü olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışmada, yönetsel belirlemeler üzerinde durulmuş, araştırmanın sınırları ve ileride yapılacak araştırmalar ile ilgili belirlemelere yer verilmiştir. Anahtar Kelimeler: İş ile İçe İçe Olma; İşten Ayrılma Niyeti; Uçuş Görevlileri; Yüksek Performanslı İnsan Kaynakları Uygulamaları en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Employee Motivation - Job Satisfaction - Airline Industry en_US
dc.subject Flight Attendants en_US
dc.subject High-Performance Work Practices en_US
dc.subject Job Embeddedness en_US
dc.subject Turnover Intentions en_US
dc.title Does Job Embeddedness Mediate the Effects of High-Performance Work Practices on Turnover Intentions? A Study in the Airline Industry en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Department of Tourism Management en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record