An Overview of Employer Branding in Iran, Viewpoint of Potential Employees

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tanova, Cem
dc.contributor.author Etehadi, Bahar
dc.date.accessioned 2017-08-18T08:29:53Z
dc.date.available 2017-08-18T08:29:53Z
dc.date.issued 2014-09
dc.date.submitted 2014
dc.identifier.citation Etehadi, Bahar. (2014). An Overview of Employer Branding in Iran, Viewpoint of Potential Employees. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3420
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Prof. Dr. Cem Tanova en_US
dc.description.abstract As the competition in all areas of business gets tighter, a new realm of success has appeared, that is the ability to attract and keep the valuable human resources. Employer branding is the differentiation strategy of human resource management by applying marketing principles. The main application of employer branding is to attract external potential work talents and to maintain the current work talents. The employer brand thought has been considered for some years, but it seems that this concept in Iran, in both academic and managerial fields is still in its infancy and is not a familiar notion. The present study utilizes exploratory approach and aims to identify the attractive dimensions of employer and attractive sets of marketing activities related to employment, from the perspective of potential employees. To this end, sample data was gathered from 216 students of two prestigious Iranian universities. Based on the research results, five dimensions of employer attractiveness namely: innovativeness; self-achievement; giving back to society; happiness and economic achievement are postulated. Likewise, four categories of recruitment related communication categories are recognized namely: publicity; sponsorship; word of mouth and advertising. The findings also disclosed the perceptual differences in the importance degree among male and female respondents for both attractive employer dimensions and attractive communication categories. However according to our findings, field of study, was not a significant source of difference in respondents’ perception of attractiveness, neither in regard the employers dimensions nor in regard the communication categories. On the other hand, through lenses of person-organization fit theory, we expected that the prospective applicants associate with employer attractiveness dimensions based on their types of personality. The results further supported the hypothesized relationship between respondents’ personality types and their preferred attributes of employer. Overall, the outcomes of this study would assist the organizations to gain a noteworthy understanding as to how tactically cultivate and communicate their employer brand message as well as strategically tailor their employer brand message to their target characters. Keywords: Employer brand, human resource, potential employees, Iran en_US
dc.description.abstract ÖZ: İş dünyasının tüm alanlarında rekabet artarken, değerli insan kaynaklarını kazanmak ve elde tutmak da başarının temel alanlarından biri haline gelmiştir. İşveren markalaşması insan kaynaklarında pazarlama ilkelerini kullanan bir farklılaşma stratejisidir. İşveren markalaşmasının temel amacı potansiyel çalışanları kuruma çekmek ve mevcut çalışanları kurumda tutmaktır. İşveren markalaşması bir süredir gündemde bulunmaktadır, ancak İran’da bu kavram pek de akademik ve yönetsel çevrelerde incelenmemiştir ve henüz emekleme aşamasındadır. Mevcut çalışma işverenlerin çalışanlar için cazip görünen boyutlarını ortaya çıkarmakta ve hangi pazarlama araçlarının potansiyel çalışanları etkilemekte olduğunu incelemektedir. Bu amaçla İran’da en tanınmış üniversitelerde eğitim alan 216 öğrenciden veri toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre beş işveren çekicilik boyutu ortaya çıkmıştır. Bunlar sırası ile yenilikçilik, kişisel başarı, topluma katkı, mutluluk ve ekonomik başarı olarak isimlendirilmiştir. Bunun yanında personel temini için kullanılan iletişim yöntemleri de dört boyutta toplanmıştır. Bunlar tanıtım, sponsorluk, kişiler arası ilişkiler, ve reklam olarak isimlendirilmiştir. Araştırma bulguları kadın ve erkeklerin işveren çekiciliği ve personel temini yöntemlerinden etkilenme ölçülerinin çeşitli boyutlarda farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Ancak öğrencilerin eğitim gördükleri programların işveren çekiciliği ve personel temin yöntemlerine tepkisini etkilemediğini göstermiştir. Çalışan örgüt uyumu kuramına göre potansiyel çalışanların kişilik özellikleri ile işveren çekiciliği boyutları arasında ilişki olmasını beklemekteydik. Sonuçlarımız kişilik özellikleri ile işverende aradıkları özellikler arasında ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Genel olarak çalışma sonuçları kurumların işveren markasını stratejik olarak nasıl oluşturup tanıtması gerektiği konusunda ve özellikle de hedef kitlelerine yönelik işveren marka mesajlarını nasıl oluşturmaları gerektiği konusunda yöneticilere yol gösterici olacaktır. Anahtar kelimeler: İşveren markası, personel temini, Iran, potansiyel çalışanlar en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Branding (Marketing) - Personnel management - Iran en_US
dc.subject Personnel management - Employees Recruiting - Iran en_US
dc.subject Human Resources Management en_US
dc.subject Employer brand en_US
dc.subject human resource en_US
dc.subject potential employees en_US
dc.subject Iran en_US
dc.title An Overview of Employer Branding in Iran, Viewpoint of Potential Employees en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics Department of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record