Evaluation of Destination Image among Foreign Visitors in Tehran

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.author Fazli, Gelareh
dc.date.accessioned 2013-01-17T06:30:51Z
dc.date.available 2013-01-17T06:30:51Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Fazli, Gelareh. (2012). Evaluation of Destination Image among Foreign Visitors in Tehran. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/345
dc.description Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2012. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hasan Kılıç. en_US
dc.description.abstract ABSTRACT: The purpose of this thesis is to determine the image characteristics of Tehran as tourism destination; from foreign travelers’ view. It will be tried to determine strong and weak image components of Tehran from foreign traveler’s perspective. Furthermore, this study tends to examine the relation between destination image and its components, overall image, and future behavior. The aforementioned relationships were tested by data obtained from foreign travelers. According to the study the strong and weak cognitive image components of Tehran have been determined. The study indicated that museums, restaurants and cuisine, hospitable and friendly people and low prices are strong image components of Tehran. The weak cognitive components are lack of qualified tours and excursions, the crowdedness of the city and lack of tourism information. The study also will demonstrate the direct effect of cognitive and affective image components of Tehran on overall image. The direct effect of overall image on tourist’s future behavior will be discussed as well. In addition, management implications are provided based on the results of the current study. Furthermore, some information regarding the limitations of this study as well as implication for future research will be presented in this thesis. Key words: destination image, image components, tourist’s behavior, Tehran. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ÖZ: Çalışma; turizm destinasiyon olarak Tahran’ın imajını belirlemeyi amaçlamıştır. Bu yabancı seyahat perespektifi Tahranın güçlü ve zayıf görüntü bilişenlerini berlirlemek için çalışılacakdır. Ayrıca, bu çalışmada hedef imaj ve bilişenleri, genel imaj, ve gelecekteki davranışı arasındakı ilişkiyi incelemek için yönelmişdir. Söz konusu ilişki, yabancı turistlerden elde edilen verilere göre test edildi. Çalışmaya göre, Tahran’ın güçlü ve zayıf bilişsel görüntü bileşeni tespit edilmiştir. Çalışmada gösterlilmiş ki, müzeler, restoranlar, mutfak, misafirperver insanları ve düşük fiyat Tahran’ın güçlü bir imaj bileşenleridir. Zayıf bilişsel bileşenlere; kalite eksikli turlar ve geziler, şehrin kalabalık ve turizm bilgi eksikliğidir. Çalışmalarda ayrıca Tahran’ın genel görüntüsü üzerine bilissel ve duyussal görüntü bileşenleri doğrudan etki gösterecektir. Turistin ireliye yönelik davranışları üzerindeki genel imaja doğrudan etkisi ayrıca tartışılacaktır. Buna ek olarak, yönetim uygulamaları, mevcut çalışmanın sonuçlarına dayalı olarak sağlanmışdır. Ayrıca, bu çalışmanın sınırlikları yanı sıra, araştırmalar için, anlamı ile ilgili bazı bilgiler, bu tezde sunulacakdır. Anahtar Kelimeler: destinasyon imajı, imaj bileşenleri, turist davranışı, Tahran. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) en_US
dc.subject Tourism en_US
dc.subject Tourism - Tehran (Iran) en_US
dc.subject Destination Image - Image Components - Tourist's Behavior - Tehran en_US
dc.title Evaluation of Destination Image among Foreign Visitors in Tehran en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record