Restaurants and the catering sector experience a constant expansion and also stiff competitiveness. Yet, they are among the industries that witness new ventures uppermost failure rates. The course of action and choices made by these facilities in operating is determinant for their performance. In this regard, the aim of this study is to investigate the critical success factors of campus restaurants. Campus restaurants play an important role in the local economy and consumer needs. Our sample consisted of restaurants in the campuses of EMU. A sample of 21 managers/owners was available for the survey, while interviews were done with 10 of them. A qualitative and quantitative approach using interviews and questionnaires was adopted to collect data. Results disclose that success factors, for our case study, are relevant to the manager/owner attributes, quality, human resource, communication, and servicescape. Within these groups, 17 commonly factors including the management strategies and practices came out from the analysis. Limitations and suggestions are further discussed.
Keywords: Success factors, Campus restaurant, Managers, Customers, Performance
ÖZ:
Restoranlar ve ikram sektöründe sürekli olarak gelişme ve yoğun bir rekabet yaşanmaktadır. Oysa, yeni girişimlerin en üst seviyede başarısızlık oranlarına tanıklık eden endüstriler arasında yer almaktadır. İşletmede bu tesisler tarafından yapılan eylem ve seçimler onların performansı için belirleyici bir unsurdur. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, kampüs restoranlarındaki kritik başarı faktörlerini incelemektir. Kampüs restoranlar, yerel ekonomi ve tüketici ihtiyaçlarında önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışma DAÜ kampüslerindeki restoranlarda uygulanmıştır. Anket için 21 yönetici / sahip mevcut olmasına rağmen, mülakatlar bunlar arasından 10 kişi ile yapıldı. Veri toplamak için mülakatlar ve anketler kullanılarak nitel ve nicel yaklaşım benimsenmiştir. Bu çalışmadaki vaka incelemesinin sonucunda ortaya çıkan başarı faktörleri yönetici / sahip nitelikleri, kalite, insan kaynakları, iletişim ve hizmet ortamı ile ilgilidir. Bu gruplar içerisinde, yönetim stratejileri ve uygulamaları da dahil olmak üzere analizden 17 ortak faktör ortaya çıkmıştır. Kısıtlamalar ve öneriler ayrıca tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Başarı faktörleri, Kampüs restoran, Yöneticiler, müşteriler, Performans