An Investigation of the Students’ Required Intelligence Profiles for Different Fields of Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yaratan, Hüseyin
dc.contributor.author Kale, Mutlu
dc.date.accessioned 2018-05-18T08:21:47Z
dc.date.available 2018-05-18T08:21:47Z
dc.date.issued 2016-09
dc.date.submitted 2016-09
dc.identifier.citation Kale, Mutlu. (2016). An Investigation of the Students’ Required Intelligence Profiles for Different Fields of Study. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3656
dc.description Doctor of Philosophy in Educational Sciences. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hüseyin Yaratan. en_US
dc.description.abstract Gardner’s theory of intelligence drew considerable attention from educational area. Although there are appreciations to Multiple Intelligences Theory in elementary and primary schools, enough attention is not paid to the practical usage of Multiple Intelligences Theory at university level. Also, even though researchers highlighted the importance of career guidance of students during their transition to university education in the light of Multiple Intelligence Theory, there is no known empirical study done to reveal the necessary intelligence profiles for different fields of study. Students do not have the opportunity to be guided in terms of their multiple intelligence profiles which can be one of the reasons of lack of motivation and leaving school without graduating. Therefore, with this survey research it is aimed to develop a Multiple Intelligence Inventory for the adult learners which can be a self-check tool so that adult learners can use to find out their dominant intelligence areas. Secondly, a Multiple Intelligence Scale for Fields of Study was developed so that it can be used to find out the relevant Multiple Intelligence areas for different field of studies. As a final step, Multiple Intelligence Scale for Fields of Study was administered to instructors teaching at Faculty of Education and Faculty of Engineering aiming to find out their students’ required multiple intelligence areas in order to be successful in their faculties. The results showed that considerable differences exist between the expectations of instructors from Faculties of Education and Engineering in terms of Multiple Intelligence profiles of students studying at the Faculty of Engineering and Education. Keywords: learning styles, intelligence, intelligence quotient, multiple intelligence theory. en_US
dc.description.abstract ÖZ : Gardner’in Çoklu Zeka ile ilgili teorisi eğitim alanında oldukça ilgi görmüştür. Günümüzde, Çoklu Zeka Teorisi’nin ilk ve ortaöğretimdeki eğitime katkısı kabul görmüş olmasına karşın, yükseköğretim üzerindeki kullanım alanları ilk ve ortaöğretimdeki kadar irdelenmemiştir. Çoklu Zeka Teorisi’nin sağladığı bilgiler ışığında yükseköğretime geçiş sırasında kariyer yönlendirilmesi yapılması konusunun araştırmacılar tarafından gündeme getirilmesine karşın, üniversite öğrencilerinin farklı alanlarda başarılı olabilmesi için hangi zeka alanlarının gerekli olduğunu ortaya çıkarmayı amaçlayan her hangi bir bilimsel çalışmaya raslanmamıştır. Bu çalışmanın amaçlarından birisi yükseköğretimde farklı alanlarda okumakta olan öğrencilerin başarılı olabilmeleri için hangi çoklu zeka alanlarına sahip olmaları gerektiğini sorgulamada kullanılabilecek bir Çoklu Zeka Ölçeği geliştirmektir. Geçerlik ve güvenirlik kontrolleri yapılmış olan bir ölçeğin üniversitede okuyacak olan öğrencilere Çoklu Zeka Teorisi ışığında kariyer yönlendirmesi verilebilmesi amacıyla geliştirilmesi bu konuda bir başlangıç sayılacaktır. Bununla birlikte, çalışmanın amaçlardan bir diğeri de yetişkin öğrencilerin kendi zeka alanlarını tespit edebilmeleri için kullanabilecekleri bir Çoklu Zeka Envanteri uyarlamaktır. Çalışmanın diğer bir amacı da geliştirilen Çoklu Zeka Ölçeği’nin Kuzey Kıbrıs ve Türkiye’de Eğitim ve Mühendislik Fakülteleri’nde eğitim vermekte olan öğretim elemanlarına uygulanıp, Eğitim ve Mühendislik Fakülteleri’nde okumakta olan öğrencilerin akademik olarak başarılı olabilmeleri için hangi zeka alanlarına sahip olmaları gerektiğini öğretim elemanları görüşleriyle ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın sonuçlarının üniversite düzeyinde eğitim almak isteyen öğrenciler tarafından kullanılması ve Eğitim ve Mühendislik Fakülteleri’nde okumak isteyen öğrencilere hangi Çoklu Zeka alanlarının gerekli olduğunu ortaya koyması beklenmektedir. Aynı zamanda, araştırma sonuçları, rehber öğretmenlere daha iyi kariyer yönlendirmesi yapmanın yolunu açacaktır. Son olarak, rehber öğretmenlerin yardımılarıyla çalışma sonuçlarının, üniversite adayı öğrencilerin kendilerini Çoklu zeka bağlamında değerlendirip kariyer seçiminde ufuklarının genişlemesine yol açması beklenmektedir. Anahtar kelimeler: öğrenme stilleri, zeka, zeka katsayısı (IQ), çoklu zeka kuramı. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Educational Sciences en_US
dc.subject Multiple Intelligences en_US
dc.subject Learning styles en_US
dc.subject intelligence en_US
dc.subject intelligence quotient en_US
dc.subject multiple intelligence theory en_US
dc.title An Investigation of the Students’ Required Intelligence Profiles for Different Fields of Study en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record