Friction Effect on Hydraulic Jump

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Türker, Umut
dc.contributor.author Foroughi, Daniel
dc.date.accessioned 2018-05-31T11:20:46Z
dc.date.available 2018-05-31T11:20:46Z
dc.date.issued 2014-09
dc.date.submitted 2014-09
dc.identifier.citation Foroughi, Daniel. (2014). Friction Effect on Hydraulic Jump. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3744
dc.description Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Umut Türker. en_US
dc.description.abstract A theoretical relationship for calculating the sequent depth ratio of the hydraulic jump formed in rectangular horizontal and roughened bed channels has been offered. This has been achieved based on considering the effect of drag force due to bed roughness in the momentum equation of hydraulic jumps. Two dimensionless parameters, dimensionless drag effect and dimensionless roughness effect are developed in order to observe the effect of roughness height on the magnitude of drag. Also, the effect of dimensionless drag effect on drag coefficient during hydraulic jump is achieved for different roughness heights at the bottom of channel. Within this study, another important physical phenomena occurring during hydraulic jumps that is the roller length as well investigated. A new model is developed for estimating the roller length in rectangular channels in terms of conjugate depths and upstream flow velocity. The developed equation has been tested for different type of rectangular cross section roughened beds as well. Keywords: Hydraulic jump, roughened bed, rectangular channel, drag force, roller length. en_US
dc.description.abstract ÖZ : Dikdörtgen kesitlerde taban pürüzlülüklerinin hidrolik sıçrama üzerinde yaptığı etki araştırılmış ve sıçrama öncesi ve sonrası su derinlikleri ile ilgili bağıntısı tanımlanmaya çalışılmıştır. Bağıntının elde edilmesinde hidrolik sıçrama anında momentumun korunumu ilkesi baz alınmış ve momentumun korunumu denklemi çözülerek kanal tabanındaki pürüzlülük ile sürükleme (drag) kuvveti arasında bir ilişki kurulmuştur. Boyutsuz parametreler, boyutsuz sürükleme etkisi ve boyutsuz pürüzlülük etkisi, kullanılarak pürüz yüksekliğinin hidrolik sıçramaya yaptığı etki gözlemlenmiştir. Bu çalışmada ayrıca hidrolik sıçramalar sırasında ortaya çıkan bir diğer önemli fiziksel fenomen olan sıçrama uzunluğu da bir model geliştirilerek eşlenik derinlikler ve menba akış hızı cinsinden yazılmış ve Dikdörtgen kesitlerde sıçrama uzunluğunu tahmin etmek için geliştirilmiştir. Geliştirilen bu denklem farklı pürüzlülük katsayısına sahip olan ortamlar için test edilmiş ve hidrolik sıçrama uzunluğu Dikdörtgen kesitler için modellenmiştir. Anahtar Kelimeler: Hidrolik Sıçrama, pürüzlü yatak, dikdörtgen kanal, sürükleme kuvveti, sıçrama uzunluğu. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Civil Engineering en_US
dc.subject Hydraulic Engineering en_US
dc.subject Water Power en_US
dc.subject Hydraulics - Water, Flow of en_US
dc.subject Hydraulic jump en_US
dc.subject roughened bed en_US
dc.subject rectangular channel en_US
dc.subject drag force en_US
dc.subject roller length en_US
dc.title Friction Effect on Hydraulic Jump en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record