Regarding the huge growth in economics for UAE and especially Dubai in the past
few decades require a high level of leadership and management. The tourism and
hotel industry of Dubai has reached to limits that even few years ago was thought as
farfetched ideas. The vision about future is even more phenomenon. Leaders who act
as a mere management representative and are not able to perform in various styles
cannot be effective in this rapidly growing industry. For a leader, to show
ineffectiveness means distrust, which lowers the satisfaction of a population in
different aspects. Hence, leadership and trust are topics that require further
examination. This study tries to determine the interaction among servant leadership
and job satisfaction while utilizing the trust degree in leader as a mediator factor
between leadership approach and level of satisfaction in job. The research was
conducted on 260 employees in four different hotels in Dubai (Jood Plaza, Sadaf
Delmon, Ibis international and Address hotel).
Correlation analyses have shown a positive and significant relationship between
servant leadership, job satisfaction and trust. There is a large gap in the literature
when it comes to the direct relationship of servant leadership and job satisfaction in
general including hotel industry. This research hopes to fill the gap in the literature
and enhance the achievement process for managerial level.
Keywords: servant leadership; trust in leader; job satisfaction; Dubai; Hotel
industry
Öz: Son yirmi, otuz yılda Birleşik Arab Emirlikleri, özellikle de Dubai’nin ekonomisinde
görünen gelişimin üst düzey liderlik ve yönetim gerektiği görülmektedir. Dubai’deki
turizm ve otel sektörünün geldiği nokta ise birkaç yıl öncesine kadar inanılası güç
fikirler olarak görülüyordu. Gelceğe bakış ise daha bir fenomen hal almıştır. Bu hızla
büyüyen sektörde ise basit bir temsilci konumunda olan ve farklı yönetim stratejileri
ile ilerleyemeyen liderlerin etkili olması mümkün değildir. Bir liderin etkili
olmaması güvensizlik demektir ki bu da nüfusun farklı konularda
memnuniyetsizliğine yol açar. Ayrıca, liderlik ve güvenin ayrı bir konu olarak
incelenmesi gerekmektedir. Bu araştırma, liderlik ve iş memnuniyeti arasındaki
bağlantıya bakarken, aynı zamanda liderlerin arabulucu rolünü üstlendikleri zaman
liderlik yaklaşımı ve iş memnuniyeti arasındaki güven derecesini incelemektedir. Bu
araştırma Dubai’deki farklı otellerde 260 çalışan üzerinde yapılmıştır. (Jood Plaza,
Sadaf Delmon, Ibis international and Address hotel).
Korelasyon analizi liderlik, iş memnuniyeti ve güven arasındaki ilişkinin olumlu ve
önemli olduğunu göstermiştir. Genel anlamda otel sektöründe liderlik ve iş
memnuniyeti arasında büyük bir boşluk vardır. Araştırmanın amacı bu boşluğu
doldurup yöneticilikteki başarının oluşumunu artırmaktır.
Anahtar kelimeler: liderlik; lidere güven; iş memnuniyeti; Dubai; otel sektörü.