British Colonial Period in various colonies in the world exerted impacts on the total life
of the colonized, showing in physical layout modifications, socio-political institutional
structures, economic and infrastructural development dimensions of the settlements.
Schools in British Period served as Imperial syndicate to enforce compliance through
formal education, community meeting place and centers for extra-curricular activities.
The school buildings stood as icon and heritage assets in their locations with measures of
both tangible and intangible heritage values. They also represent the Colonial
Architecture of British Empire that shows hybridization of local and modern stylistic
approaches and box philosophy of design. Today their historical, architectural,
environmental and educational significance should construe the evidence for registering
and preserving them for future generations. This research aims to compare the school
buildings of the British colonial period in Old Calabar, Nigeria and Famagusta, North
Cyprus.
The methodology of the thesis is qualitative method, firstly via literature reviews of the
keywords of the thesis title. Secondly, through case study that entails field survey to
make selection based on the school buildings that were built during British Period in Old
Calabar, Nigeria (1885-1960) and Famagusta, North Cyprus (1878-1960). The field
study area will be limited to the 2 Local Government Areas in Calabar and 13 districts in
Famagusta. The case study involves historic analysis and physical analysis of the
selected cases that will be supported by observations, photographs and measurements to
achieve the stated aims. In order to appreciate the physical characteristics of the
buildings their architectural assessment will be limited to the spatial organization, formal
organization, architectural details, building materials and structural system of each case.
This thesis has five Chapters. Chapter 1 introduces the need for studying the subject and
background of the study. Chapter 2 includes the theoretical framework through literature
review of British Colonial Architecture and Colonial schools. The British Colonial
Period in Calabar and Famagusta will be discussed in Chapter 3. The analysis of the
selected school buildings and the findings on the comparison of the school buildings of
the two regions will be given in Chapter 4, regarding their architectural assessments’
outcome. Chapter 5 takes up the conclusion of the thesis.
The findings generated proves that linear spatial organization, load bearing structural
system, repetition of spaces with similar functions, use of materials like (stones, wood,
metal, glass and concrete) constitute the similarities between the schools. Differences
occurs in the arcades form, roof form and slope and the wall thickness between two
context’s school structures. For the differences, Calabar school buildings show repetition
of arcaded/straight terraces, steep roof slopes and slender stone walls while Famagusta
ones show repetition of arcades with straight post and lintel character, flat/gentle roof
slopes and massive stone walls due to the contrasting climatic conditions.
Keywords: British Colonial period, British Colonial architecture, school buildings, Old
Calabar, Famagusta.
ÖZ :
İngiliz Koloni Dönemi ınin birçok koloni ülkesinin fiziksel gelişimleri, sosyo-politik ve
yönetimsel alanlarda, ekonomik ve altyapı gibi alanlarda geniş etkileri olmuştur.
İngiliz dönemi okulları, İngiliz standartlarında şirketleşmeyi hedefleyen bir eğitim
şeklinde hizmet vermiş ve aynı zamanda halkların toplanma yeri yanında birçok eğitim
aktivitesini gerçekleştirme yerleri idiler. Okul binaları, koloni döneminin yerel ve
modern mimari sentezi olarak kabul gören ‘kutu’ biçimindeki tasarımları nedeni ile birer
ikon ve kültürel değer olarak görülebilirler. Bu okulların mimari, tarihi, çevresel ve
bilimsel değerleri, onların listelenmesini ve gelecek nesillere korunarak aktarılmasını
gerektirir. Bu çalışma İngiliz Koloni dönemi okullarının Old Calabar- Nijerya ve
Mağusa-Kuzey Kıbrıs örneklerinin karşılatırılmalı olarak incelenmesini hedeflemektedir.
Tezde niteliksel araştırma methodu kullanılmıştır. İlk önce tezin anahtar sözcükleri ile
ilgili literatür taraması yapılmıştır. İkinci olarak tezin çalışma alanı olarak seçilen Old
Calabar, Nijerya (1885-1960) ve Mağusa Kuzey Kıbrıs (1878-1960)’daki İngiliz koloni
dönemi okulları seçilmiştir. Çalışma alanı Nijerya’nın iki yerel yönetim bölgesi ile
Mağusa’nın 13 bölgesindeki okulları kapsamaktadır. Alan çalışması tarihi ve mimari
analizler yanında gözlemler, fotoğraflar ve çizimlerle desteklenmiştir. Okul yapılarının
fiziksel özelliklerini saptamak için yapılan mimari değerlendirme mekansal
organizasyon, formal organizasyon, mimari detaylar, bina elemanları ve stürüktürel
sistem analizlerini içermektedir.
Tez beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm bu konunun çalışma nedeni, çalışmanın
amacı ve metodunu tartışmaktadır. İkinci bölüm İngiliz Koloni dönemi mimarisi ve
okulları ile ilgili literature çalışmasını içermektedir. Nijerya ve Kuzen Kıbrıs’taki İngiliz
Koloni dönemi üçüncü bölümde irdelenmiştir. Alan çalışması için seçlen okulların
analizleri ve analizlerden elde edilen sonuçlar karşılaştırılmalı olarak dördüncü bölümde
verilmektedir. Beşinci bölüm çalışmanın sonuçunu içermektedir.
Yapılan analizler sonucunda her iki çalışma alanındaki İngiliz Koloni dönemi okullarının
benzer mimari özellikleri şu şekilde soptanmıştır: lineer mekansal organizasyon, yığma
stürüktür systemi, aynı fonksiyona sahip mekanların yanyana sıralanması, yerel malzeme
kullanımı (taş, ahşap, metal, cam ve betonarme). Farklılıklar ise binalan çatı, arkad ve
duvar kalınlıklarında ortaya çıkmaktadır. Buna göre Calabardaki okul yapılarında
kemerli ve düz arkadlar, eğimli çatı ve ince taş duvarlar kullanılmışken, Mağusa
okullarında düz kolon kirişleri olan arkadlar, az eğimli veya düz çatılar ile kalın taş
duvarlar bölgelerin farklı iklim koşullarına göre tercih edilmiçtir.
Anahtar sözcükler: İngiliz Koloni Dönemi, İngiliz Koloni Mimarisi, okul yapıları, Old
Calabar, Mağusa.