Information and Communication Technology (ICT) usefulness and continuous
usage cannot be over emphasized, considering its adoption in the trending
educational setting by teachers. The purpose of this research work is to analyze the
secondary school teacher’s perception on the usefulness of ICT and its usage. And
this study further investigated on the teacher’s perception on ICT use and other
factors like, internet as a reliable source, social networks, work and ICT, security of
internet, using of internet for building course content, other media etc., based on
age, gender and years of experience of the participants. Questionnaires and
interview questions were used for data collection from participants. The 40 chosen
participants were all grouped and analyses based age, gender and years of
experience. Descriptive analysis was done on the data gathered based on, t-test,
ANOVA, frequencies, standard deviations and percentages. Analysis of the
variables was done in other to detect the significant differences for the demographic
features of participants.
The results of this study showed that the perception of secondary school teachers on
the usefulness of ICT tools and its usage is relatively very high and there were
strong relationships on the teacher’s responses on their perception according to age,
gender and years of experience.
Keywords: Perception, ICT usage, ICT tools, Case Study
Öz: Information and Communication Technology (ICT) usefulness and continuous usage
cannot be over emphasized, considering its adoption in the trending educational
setting by teachers. Bu çalışmanın amacı orta okul öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim
Teknolojilerinin (BIT) faydaları ve kullanımı’na karşı algılarını belirlemektir.
Öğretmenlerin BIT kullanımı ve güvenilir bir kaynak olarak internet, sosyal ağlar, iş
ve BIT, internet güvenliği, ders içeriği oluşturmak için internet kullanımı gibi diğer
faktörlere göre algıları yaşa, cinsiyete ve deneyimlerine göre ayrıca incelenmiştir.
Katılımcılardan veri toplamak için anket ve görüşme soruları kullanılmıştır. 40
seçilmiş katılımcının tümü gruplandırılmıştır ve yaşlarına, cinsiyetlerine ve
tecrübelerine göre analiz edilmiştir. Algı seviyelerini belirlemek için betimsel
istatistikler, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma ve yüzde cinsinden analiz
edilmiştir. Değişkenli karşılaştırmalarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi
kullanılmıştır. Değişken analizi katılımcıların algı seviyelerinin demografik
istatistikler açısından önem gösterip göstermediğini belirlemek için uygulanmıştır.
Bu çalışmanın sonucu, orta okul öğretmenlerinin BIT araçlarının kullanışlılığına ve
kullanımına karşı algılarının oldukça yüksek olduğunu ve katılımcıların algı
seviyeleri ile yaşları, cinsiyetleri ve deneyimleri arasında güçlü bir bağ olduğunu
göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Algı,ICT kullanımı, ICT bilişim araçları, Örnek Olay
İncelemesi