Educating students with special needs specifically those suffering from autism
spectrum disorder is a challenging task and requires much effort, and professionality,
and employment of further strategies than those applied to normal students. However,
most teachers working with autistic students do not have adequate knowledge and
skills required to teach to this group of students. Therefore, this qualitative study was
designed to investigate the influence of the training of Montessori method on
professional development of EFL teachers. This study also aimed to explore the
influence of teachers’ training of Montessori method on L2 productive skills of
students with autism. To this end, three EFL teachers who dealt with 10 students with
autism from an educational center for autistic children in Iran were recruited to
participate in a 10-week teacher training of Montessori Method. The theory and
practice issues of Montessori education were introduced and discussed during four
workshops which also included open discussions. While attending the workshops,
Montessori Method were implemented in three English language classes of students
with autism. Four instruments including approaches to teaching inventory, interviews,
open discussion sessions, and observation were used to collect data. The results of the
inventory indicated that the Montessori-oriented training changed the teachers’
approach of teaching English to the autistic students. teachers’ perceptions of their
changes were characterized by adopting a role as a facilitator, extending teacherstudent
relationship, incorporating material suitable for students with autism,
providing an opportunity to learn more independently. Teachers also perceived that
Montessori Method could be effective in teaching English to autistic students and it
could improve their L2 productive skills, their motivation, foster more independence, and enhance their interaction with peers. This study yielded some implications for
teachers, teacher educators and educational material developers.
Keywords: Montessori Method, professional development, EFL teachers, autism, L2
productive skill
Öz: Zihinsel engelli öğrencileri, özellikle de otizm spektrum bozukluğu çeken öğrencileri
eğitmek zor bir görevdir ve normal öğrencilere uygulananlardan çok daha fazla çaba
ve mesleki eğitimin verilmesi ve daha fazla stratejinin kullanılması gerekmektedir.
Bununla birlikte, otistik çocuklarla çalışan çoğu öğretmen, bu öğrenci grubunu
eğitmeye yeterli bilgi ve beceriye sahip değildir. Bu nedenle, bu niteliksel çalışma,
EFL (İngilizce Dil Eğitimi) öğretmenlerinin mesleki gelişimi üzerine Montessori
Metodunun etkisini araştırmak üzere tasarlanmıştır. Aynı zamanda bu çalışma, bu
yöntemin otizmli öğrencilerin ikinci dil üretme becerileri üzerine uygulanmasının
etkilerini araştırmayı amaçlamıştır. Bu amaçla, İran’da otistik çocuklara yönelik bir
eğitim merkezinde görev yapan üç öğretmen, Montessori Metoduna dayalı 10 haftalık
bir öğretmen geliştirme eğitimine katılmıştır. Montessori metoduna dayalı eğitim ve
uygulamalar içeren konular, açık tartışmaları da içerecek dört atölye çalışmasında
tanıtılmış ve tartışılmıştır. Atölye çalışmaları devam ederken, diğer taraftan
Montessori Metodu otistik öğrencilerin İngilizce dil sınıflarında uygulanmaktaydı.
Öğretim envanteri, mülakatlar, açık oturumlar ve gözlem de dahil olmak üzere dört
yaklaşım veri toplamak için kullanılmıştır. Bulgular, Montessori odaklı eğitimin
öğretmenlerin otistik öğrencilere İngilizce öğretimi yaklaşımını değiştirdiğini
göstermektedir. Bu değişiklikler; eğiticiye kolaylaştırıcı bir rol ile öğretmen-öğrenci
ilişkisini genişleten, otistik öğrencilerin yararlanabileceği materyalleri bir araya
getirerek bağımsız öğrenme için bir fırsat sağlayarak ve öğrencilerin yanlış
davranışları için etkili disiplin stratejileri kullanarak karakterize edilmektedir. Bu
çalışma ile öğretmenler, Montessori Metodunun otistik çocuklara İngilizce öğretimi
üzerinde etkili olabileceğini, ikinci dil üretme becerilerini ve motivasyonlarını arttıracağını, daha çok bağımsızlık sağlayacağını ve akranlarıyla olan etkileşimlerini
daha da arttıracağını görmüştür. Bu çalışma; öğretmenler, öğretmen eğitimcileri ve
eğitim materyali geliştiricileri için önemli çıkarımlarda bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Montessori Metodu, mesleki gelişim, EFL öğretmenleri, otizm,
ikinci dil üretme becerileri