The purpose of this study is to investigate the currently implemented elementary
school curricula of Turkish Republic of Northern Cyprus. The study adopted
Sequential Explanatory Design as a mixed method approach. Teachers’ views
regarding three sources of data from the prospective of nine curricular elements and
their suggestions on the improvement of the current curriculum were collected by
using both quantitative and qualitative approaches. 237 elementary school teacher
participated in the study and 20 of these teachers took part in semi-structured
interviews voluntarily. The sample of the study was formed up by 250 elementary
school teachers randomly selected from the population of 1289 teachers teaching at 85
elementary schools. Since 95% of the participants responded to the data collection
instrument. The data were collected from 237 teachers, after the completion of
quantitative data collection, semi-structured interviews were conducted with 20
volunteer elementary school teachers out of 237 participants. While the quantitative
data were analyzed through SPSS, the qualitative data were analyzed through content
analysis. It can be concluded that elementary school teachers perceived the curriculum
as student centered as a result of quantitative data analysis. However, despite of the
teachers’ beliefs regarding the curriculum to be student centered theoretically; the
qualitative data depicted the result that the curriculum in practice is implemented with
a subject-area approach due to a variety of reasons.
Key Words: Curriculum, Student Centered, Subject-Area Centered, Mixed Method
Öz: Bu araştırmanın amacı KKTC ilkokullarında halen uygulanmakta olan öğretim
programlarını inceleyerek bir durum saptaması yapmaktır. Araştırmada karma yöntem
olarak “Sıralı Açıklayıcı Desen” kullanılmıştır. Bu bağlamda hem nitel, hem de nicel
olarak programı oluşturan üç kaynağa (Konu, Toplum, Öğrenciler) ilişkin öğretmen
görüşleri alınmış, kapsamlı bir programda bulunması öngörülen dokuz öğeye (hedef,
içerik, öğrenim etkinlikleri, değerlendirme, öğretim stratejileri, öğrenme materyalleri,
zaman, mekan, gruplama) ilişkin görüşler alınmış ve son olarak da programın daha
etkili olabilmesi için öğretmenlerin önerilerinin nasıl olduğu araştırılmıştır.
Araştırmada 237 ilkokul öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Katılım gösteren bu
237 öğretmenden gönüllü olan 20 kişiyle de görüşme yapılmıştır. Araştırmanın
başında KKTC genelindeki 85 ilkokuldan 53’ünde görev yapan, 1289 öğretmen
içerisinden seçkisiz olarak seçilmiş 250 öğretmenin katılımı öngörülmüş ancak veri
toplama aracının dönüş oranı %95 düzeyinde kalmasından 237 öğretmenden veri
alınabilmiştir.. Nicel veriler istatistik paket programıyla, nitel veriler ise içerik analizi
yöntemiyle araştırmacı tarafından analiz edilmiştir. Araştırmanın nicel bulguları
sonucunda öğretmenlerin programı öğrenci merkezli olarak algıladıkları söylenebilir.
Ancak nitel bulgulardan derinlemesine elde edilen veriler öğretmenlerin programın
teorik olarak öğrenci merkezli olduğuna inanmalarına rağmen, programın uygulamada
çeşitli sebeplerle konu merkezli bir yaklaşımla yürütüldüğünü göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Öğretim programı, Öğrenci merkezli, Konu merkezli, Karma
yöntem