Relationship between Education and Economic Growth: A Case Study of Nigeria

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Sertoğlu, Kamil
dc.contributor.author Madaka, Farouk Ado
dc.date.accessioned 2018-06-20T11:20:53Z
dc.date.available 2018-06-20T11:20:53Z
dc.date.issued 2017-09
dc.date.submitted 2017-09
dc.identifier.citation Madaka, Farouk Ado. (2017). Relationship between Education and Economic Growth: A Case Study of Nigeria. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Economics, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3844
dc.description Master of Science in Economics. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Kamil Sertoğlu. en_US
dc.description.abstract The discovery of oil has led many economies to rely heavily on the oil sector and neglect other sectors of the economy. Education is widely accepted to be among the leading instruments for stimulating economic growth, it plays a vital role in developing human capabilities. The main objective of this research is to investigate the relationship between education and economic growth in Nigeria using annual time series data from 1980-2015. This study uses an econometric model to examine the contributions of primary education, secondary education and tertiary education (proxied by school enrolments at various levels) and the government expenditure on education to economic growth of Nigeria (proxied by GDP per capita). This research paper employs a Johansen cointegration technique and the Vector Error Correction method (VECM) is employed test for long-run relationship among our variables of interest and the speed of adjustment among our variables is found to be 27.7% while the block exogeneity test is employed to test for causality. Keywords: Education, Economic growth, VECM, GDP per capita, Block exogeneity en_US
dc.description.abstract Öz: Petrolün keşfi birçok ekonomiyi büyük ölüde petrol sektörüne güvenmesine ve ekonominin diğer sektörlerini ihmal etmesine neden oldu. Eğitim, ekonomik büyümeyi teşvik etmek için önde gelen araçlardan biri olarak kabul edilmektedir; insan kapasitesinin geliştirilmesinde hayati bir rol oynamaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, 1980-2015 yılları arasındaki yıllık zaman serisi verilerini kullanarak Nijerya'daki eğitim ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu çalışma, ilköğretim, ortaöğretim ve üçüncül eğitimin (çeşitli kademelerde okul kayıtlarıyla sağlanmaktadır) ve eğitimle ilgili hükümet harcamalarını Nijerya'nın ekonomik büyümesine (kişi başına GSYİH'nın öngörüsü) göre incelemek için bir ekonometrik model kullanmaktadır. Bu araştırma makalesinde, Johansen koentegrasyon tekniği kullanılmakta ve değişkenlerimiz arasındaki uzun dönemli ilişki için VECM (Vector Error Correction) yöntemi kullanılıyor ve değişkenlerimiz arasındaki uyum hızı% 27,7, blok ekzojenite testi ise nedensellik testi için istihdam edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, ekonomik büyüme, VECM, kişi başına GSYİH'nın, blok ekzojenite en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Economics en_US
dc.subject Inflation (Finance) en_US
dc.subject Nigeria en_US
dc.subject Economic Conditions and Development en_US
dc.subject Economic Growth en_US
dc.subject Education en_US
dc.subject VECM en_US
dc.subject GDP per capita en_US
dc.subject Block exogeneity en_US
dc.title Relationship between Education and Economic Growth: A Case Study of Nigeria en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record