The Relationship between Musical Training and Empathy

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Mertan, Biran (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Erginel, Mehmet (Supervisor)
dc.contributor.author Çetinel, Kenan
dc.date.accessioned 2018-06-21T05:09:28Z
dc.date.available 2018-06-21T05:09:28Z
dc.date.issued 2017-10
dc.date.submitted 2017-10
dc.identifier.citation Çetinel, Kenan. (2017). The Relationship between Musical Training and Empathy. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. Psychology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3853
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2017. Co-Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Erginel. en_US
dc.description.abstract Individuals’ empathy levels can change as a result of musical training and other factors such as, gender and personality characteristics of agreeableness and extraversion can have an influence on empathy as well. Therefore, the current study aimed to investigate the effect of musical training and gender on the levels of empathy, agreeableness and extraversion, in emerging adults that have musical training. One hundred and ninety-eight participants (99 Male and 99 Female; Mean Age: 22.05, SD: 2.11) were recruited and completed the questionnaire of “MusicEmpathy Survey”. One hundred and three of them had musical training and ninetyfive of them had no musical training. Findings showed that individuals with musical training outscored individuals without musical training on empathy and agreeableness scales, but not on extraversion. Females also outscored males on empathy and agreeableness scales. Furthermore, results showed that males were more influenced by musical training than females. In light of the findings, levels of empathy can be elevated via musical training, suggesting the possibility of using musical training as a useful tool for increasing such pro-social behaviors and as an intervention/prevention program for individuals with empathy-deficit disorders. Keywords: Empathy, Musical training, Gender, Personality Characteristics. en_US
dc.description.abstract Bireylerin empati seviyeleri müzik eğitimi tarafından etkilenmektedir, ve ayrıca empatiyi etkileyebilecek faktörlerden ikisi cinsiyet ve uyumluluk ve dışadönüklük kişilik özellikleridir. Bu yüzden, mevcut araştırma müzik eğitiminin beliren yetişkinlerdeki empatik yeteneklere, uyumluluk ve dışadönüklük kişilik özellikleri üzerindeki etkisini araştırma amacındadır. Yüz üçü müzik eğitimine sahip olan ve doksan sekizi müzik eğitimine sahip olmayan, toplamda yüz doksan sekiz beliren yetişkin çalışmaya katılmış ve “Müzik-Empati Anketi”ni tamamlamışlardır. Bulgular, müzik eğitimine sahip olan katilimcilarin empati ve uyumluluk seviyelerinin, müzik eğitimine sahip olmayan katilimcilardan önemli derecede fazla olduğu ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda kadınların empati ve uyumluluk kişilik özelliklerinin erkeklerden önemli derecede fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Dahası, sonuçlar müzik eğitiminin empatiye etkinin erkeklerde daha fazla olduğunu göstermektedir. Bulgular ışığında, müzik eğitimi yoluyla empati seviyelerinin yukarı çekilebileceği anlaşılmış, ve bu doğrultuda müzik eğitiminin toplum yanlısı davranışları arttırmak ve empati eksikliği içeren bozukluklara sahip olan bireylere önleme ve müdahale programları olarak kullanılması önerilmektedir. Anahtar Kelimler: Empati, Müzik Eğitimi, Cinsiyet, Kişilik Özellikleri en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Developmental Psychology en_US
dc.subject Empathy en_US
dc.subject Musical training en_US
dc.subject Gender en_US
dc.subject Personality Characteristics en_US
dc.title The Relationship between Musical Training and Empathy en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record