Lise Öğrencilerinin Kariyer Gelişiminde Aile Rolünün Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Dinçyürek, Sibel
dc.contributor.author Tecimer, Süleyman
dc.date.accessioned 2018-06-21T05:17:54Z
dc.date.available 2018-06-21T05:17:54Z
dc.date.issued 2017-01
dc.date.submitted 2017-01
dc.identifier.citation Tecimer, Süleyman. (2017). Lise Öğrencilerinin Kariyer Gelişiminde Aile Rolünün Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3855
dc.description Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Sibel Dinçyürek. en_US
dc.description.abstract The main purpose of this study is to examine the high school students‟ career decision making self-efficacy based on the role of the family influence on career developments and assess whether career decision making shows variations in terms of different variables. Considering this aim, this current research was carried out with the college and high school level students who were at 9 th, 10th, 11th and 12th grade and also studied at Nicosia District‟s Yeni Sistem Study Center in the 2016-2017 academic years. In this study, a screening model was applied as a descriptive research method. Besides, the Family Influence Scale and Short-Form of Career Decision Making Self-Efficacy Scale were used as data collection tools. Moreover, IBM SPSS 24.0 statistical data analysis package programs were utilized to analyze the research data. According to the research findings, it was determined that the students who participated in the study received a higher average score from the Short-Form of Career Decision Making Self-Efficacy Scale and Family Influence Scale. Moreover, this study indicated that the students who participated in the research had a high level of relevance with the score of self-optimality scale and planning subscale in ShortForm of Career Decision Making Self-Efficacy Scale between the scores of the financial support sub-dimension in the career development. Finally, in career studies, applications for increasing the competence expectancy can be increased, taking into consideration the decision-making prospect of career decision-making competence. It is important that these activities are given starting from primary school period. In practice, extra care and attention was paid to include the family and suggestions were made to work in cooperation with the parents. Keywords: Career, Family, Career Preference, Career Decision Making Selfefficacy, Family Influence in Career Development en_US
dc.description.abstract Öz: Bu arastırma, lise öğrencilerinin Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi temelli ailenin rolünü belirlemek ve farklı değiskenler açısından aralarında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını incelemektir. Arastırma Lefkosa Ilçesi Yeni Sistem Dershanesi‟nde bulunan 2016-2017 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören kolej ve düz lise 9. 10. 11. ve 12. sınıf öğrencileri olusturmaktadır. Çalısma, betimsel arastırma yöntemlerinden tarama modeli uygulanmıstır. Veri toplama aracı olarak, Kariyer Gelisiminde Aile Etkisi Ölçeği ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği kullanılmıstır. Arastırma verilerinin çözümlenmesinde IBM SPSS 24,0 istatistiksel veri analizi paket programları kullanılmıstır. Arastırma bulgularına göre, çalısmaya katılan öğrencilerin, kariyer kararı yetkinlik beklentisi ölçeği ve kariyer gelisimi aile etkisi ölçeği genelinden aldıkları puan ortalamasının yüksek düzeyde olduğu saptanmıstır. Ayrıca, arastırmaya katılan öğrencilerin kariyer gelisiminde aile etkisi ölçeğinde yer alan maddi destek alt boyutundan aldıkları puanlar arası kariyer kararı yetkinlik beklentisi ölçeğinde yer alan kendini doğru bir sekilde değerlendirebilme ve plan yapma alt boyutlarından aldıkları puanlar arası ile yüksek düzeyde anlamlı olduğu tespit edilmistir. Son olarak, kariyer çalısmalarında, kariyer kararı yetkinlik beklentisinin karar vermedeki önemi göz önünde bulundurularak, yetkinlik beklentisinin arttırılmasına yönelik uygulamalar çoğaltılabilir. Bu etkinliklerin, ilkokul döneminden baslayarak verilmesi önemlidir. Uygulamalarda ailenin yer almasına özen gösterilerek, aile ile isbirliği içinde çalısılabileceğine yönelik öneriler yapılmıstır. Anahtar Kelimeler: Kariyer, Aile, Kariyer Tercihi, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi, Kariyer GeliĢiminde Aile Etkisi en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Kariyer Belirleme en_US
dc.subject Lise Öğrencileri en_US
dc.subject Kariyer en_US
dc.subject Aile en_US
dc.subject Kariyer Tercihi en_US
dc.subject Kariyer Kararı en_US
dc.subject Yetkinlik Beklentisi en_US
dc.subject Kariyer Gelisiminde Aile Etkisi en_US
dc.subject Career en_US
dc.subject Family en_US
dc.subject Career Preference en_US
dc.subject Career Decision Making en_US
dc.subject Self-efficacy en_US
dc.subject Family Influence in Career Development en_US
dc.title Lise Öğrencilerinin Kariyer Gelişiminde Aile Rolünün Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record