Fostering Learner Autonomy outside the Classroom at an English Preparatory School

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erozan, Fatoş
dc.contributor.author Haşimoğulları, Erdi
dc.date.accessioned 2018-06-21T07:34:20Z
dc.date.available 2018-06-21T07:34:20Z
dc.date.issued 2017-09
dc.date.submitted 2017-09
dc.identifier.citation Haşimoğulları, Erdi. (2017). Fostering Learner Autonomy outside the Classroom at an English Preparatory School. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3870
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. en_US
dc.description.abstract Learner autonomy is one of the major topics in education and language learning for more than 40 years. It has been studied as a research topic almost all over the world. In contrast to being studied too much, every single study comes up with a new point to be considered. This is the proof for the wideness of this subject. The main purpose of the present study is to identify the FLEPS students’ and instructors’ perceptions as regards fostering learner autonomy outside the classroom at Eastern Mediterranean University (EMU) School of Foreign Languages and English Preparatory School (FLEPS). To this aim, the study attempts to find out the students’ study habits, and how they use the Student’s Self Study Centre (SSSC) to develop their autonomy level. In other words, it aims to obtain to what extent the SSSC and the instructors are fostering learner autonomy outside the classroom. In this case study, the mixed method approach was used to gather both quantitative and qualitative data. The participants were 10 instructors and 105 students from the FLEPS. A questionnaire was administered to the students and semi-structured interviews were conducted with the instructors in order to obtain data. The results revealed that generally the students watch movies and listen to music outside the classroom to improve their English. They also said that they frequently use the SSSC. Based on the results, the instructors, on the other hand, mainly give assignments to help students develop autonomy. Moreover, the results showed that there is an urgent need for updating the materials and renewing the SSSC’s resources and facilities. There is also need for a continuous staff development programme in the SSSC in order to equip the staff with necessary knowledge and skills to make them be able to inform, guide and facilitate students more effectively. Keywords: Learner Autonomy (LA), English Preparatory School (EPS), Students’ Self Study Center (SSSC), perceptions. en_US
dc.description.abstract Öz: Öğrenen özerkliği, 40 yılı aşkın süredir eğitim ve dil öğreniminde en önemli konulardan biridir. Hemen hemen dünyanın her yerinde, bu konu üzerinde araştırmalar yapılmıştır. Bu araştırmanın ana amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulu’ndaki (YDİHO) öğrenciler ve öğretmenlerin sınıf dışında öğrenen özerkliğininin geliştirilmesi ile ilgili algılarını belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, bu çalışma öğrencilerin sınıf dışındaki çalışma alışkanlıklarını ve Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ni ne şekilde kullandıklarını tespit etmeyi hedeflemektedir. Yani, bu çalışma, Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’nin ve öğretmenlerin sınıf dışında öğrenme özerkliğini ne derece desteklediğini bulmayı amaçlamaktadır. Bu çalışma, bir durum çalışmasıdır. Nitel ve nicel veriler öğrencilerden anket aracılığı ile ve öğretmenlerden mülakat yolu ile toplanmıştır. Çalışmaya 10 öğretmen ve 105 öğrenci olmak üzere toplam 115 kişi katılmıştır. Araştırmanın sonuçları öğrencilerin genellikle sınıf dışında film izleyerek ve müzik dinleyerek İngilizcelerini geliştirdiklerini göstermiştir. Ayrıca, öğrenciler sık sık Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ni kullandıklarını da belirtmişlerdir. Sonuçlara göre, öğretmenler ise ödevler vererek öğrencilerin öğrenen özerkliğini geliştirmeye çalışmaktadırlar. Ayrıca, çalışmanın sonuçları Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ndeki materyallerin ve kaynakların yenilenmesine ihtiyaç olduğunu da göstermektedir. Diğer bir ihtiyacın ise, öğrencileri daha etkili bilgilendirebilmek ve yönlendirebilmek için, Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ndeki görevli personelin bir sürekli gelişim programından geçmesi yönünde ortaya çıkmaktadır. Anahtar kelimeler: Öğrenen özerkliği, İngilizce Hazırlık Okulu, Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject Learner Autonomy (LA) en_US
dc.subject English Preparatory School (EPS) en_US
dc.subject Students’ Self Study Center (SSSC) en_US
dc.subject perceptions en_US
dc.title Fostering Learner Autonomy outside the Classroom at an English Preparatory School en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record