Examining Power-Sharing in English Preparatory School Environment

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Caner, Hamit (Co-Supervisor)
dc.contributor.advisor Zeki, Canan Perkan (Supervisor)
dc.contributor.author Simsaroğlu, Damla
dc.date.accessioned 2018-06-21T10:28:22Z
dc.date.available 2018-06-21T10:28:22Z
dc.date.issued 2017-09
dc.date.submitted 2017-09
dc.identifier.citation Simsaroğlu, Damla. (2017). Examining Power-Sharing in English Preparatory School Environment. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/3876
dc.description Master of Education in Educational Sciences. Thesis (M.Ed.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2017. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hamit Caner, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Canan Perkan Zeki. en_US
dc.description.abstract The aim of this research was to examine the level of power sharing in the language classes of English Preparatory School at Eastern Mediterranean University from the perspective of different variables.Survey method was adopted as the major design of the research. The research was also supported with concurrent triangulation mix research method that includes semi-structured interview questions based on teachers and students. 136 students at EPS whose native language was Turkish were chosen randomly from different levels and they were asked to fill in the power sharing scale for quantitative data analysis. 20 of them were chosen randomly from different levels to answer semi-structured interview questions. 20 instructors were chosen randomly from different levels to answer semi-structured interview questions.When power sharing is analyzed overally, the result appears to be in between 2 and 3 according to the likert which is closer to “it is mostly applicable to me”. On the other hand, course content decisions score is the lowest and in-class activities and duties decisions scores are the highest. It can be said that from students’ perspectives while instructors consider power sharing in terms of other dimensions, they do not consider power sharing in terms of course content. This might be due to the strict policy implemented by the School Administration which gives the authority to the Syllabus Unit for the decisions to be taken regarding the content. It is utmost important for the instructors to stick on the decisions that the Syllabus Unit takes regarding the content. The reason for the in-class duties and in-class activities scores to be higher can be because of the flexibility that the instructors have regarding those dimensions. These are the areas that School Administration can not interfere. Keywords: Learner-Centered Teaching, Power-Sharing, English Preparatory Classroom. en_US
dc.description.abstract Öz: Bu araştırmanın temel amacı Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulu'nda, İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşımı düzeyinin belirlenmesini ve bu düzeyin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada Doğu Akdeniz Universitesi İngilizce Hazırlık Okulu’nda öğrenci merkezli yaklaşımın detayları incelenecektir. Bu bağlamda, sınıf içerisindeki öğretmen-öğrenci rolleri ne durumdadır; sınıf içi kuralların ve sınıf içinde yer alan aktivite çeşitlerinin belirlenmesinde karar verme mekanizması nasıl çalışır; öğrencilerin hangi konularda söz hakkı vardır gibi konuların incelenmesi hedeflenmektedir. Özetle bu araştırma, İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşımı düzeyinin belirlenmesi ve bu düzeyin ceşitli değişkenler açısından incelenmesinin yapılmasıdır. Araştırmada Oruç (2014) tarafından geliştirilen “Güç paylaşımı düzey belirleme ölçeği” kullanılmış ve bunun yanında öğretmenlere ve öğrencilere yarı yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Veriler, Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller ve İngilizce Hazırlık Okulu öğrencilerinden güç paylaşımı düzey belirleme ölçeği ve aynı zamanda öğretmen ve öğrencilere yarı yapılandırılmış mülakat uygulanarak toplanmıştır. Bu araştırmanın örneklemini ana dili Türkçe olan 136 hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Bunların arasından gönüllü olan 20 kişi ile görüşme gerçekleştirilip nitel veriler elde edilmiştir. Aynı zamanda, Hazırlık Okulunda görev yapan 20 öğretmen ile görüşme yapılıp güç paylaşımı hakkındaki görüşleri alınmıştır. Güç paylaşımı genel olarak değerlendirdiğinde sonuçlar 2-3 arasında çıkmıştır. Bu da gösteriyor ki genel anlamda sonuçlar güç paylaşım ölçeğinde “bana oldukça uyuyor” bölümündedir. Öte yandan sınıf içi konu içeriği karar değerleri en düşük çıkarken, sınıf içi görev ve aktivite karar değerleri en yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin bakış açısına göre öğretmenlerin ders içeriği konusunda güç paylaşımını uygulamazken, diğerlerinde güç paylaşımını göz önünde bulundurdukları söylenebilir. Bunun nedeni Hazırlık Okulu Müdüriyetinin ders içeriği belirleme konusundaki tüm yetkiyi müfredat takımına vermiş olmasından ve öğretmenlerin müfredat takımının belirlediği ders içeriğine sıkı sıkıya bağımlı olma mecburiyetinden kaynaklanabileceği sonucuna varılabilir. Sınıf içi görev ve aktivite kararlarının yüksek çıkmasının sebebi de öğretmenlerin bu alanlarda daha insiyatif kullanma haklarının olmasından dolayı olabileceği sonucuna varılabilir. Bu konular okul yönetiminin çok fazla müdahale edemeyeceği alanlardır. Anahtar Kelimeler: İngilizce Hazırlık Eğitimi, Öğrenci Merkezli Eğitim, Güç Paylaşımı en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Educational Sciences en_US
dc.subject English language en_US
dc.subject Study and teaching en_US
dc.subject Eastern Mediterranean University en_US
dc.subject Classroom management en_US
dc.subject Learner-Centered Teaching en_US
dc.subject Power-Sharing en_US
dc.subject English Preparatory Classroom en_US
dc.title Examining Power-Sharing in English Preparatory School Environment en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record