An increasing number of students travel abroad for higher education and this has led
to a growing interest in exploring the factors that influence international students’
academic performance in the host country. This study sought to explore the
relationship between academic self-efficacy, coping, academic adjustment and the
academic achievement of African international students in North Cyprus. A further
aim was to examine the mediation effect of academic self-efficacy between intrinsic
motivation and academic performance. A total of 138 students (68 males, 70
females), aged between 18-35 years old (M= 23.08) from African countries such as
Nigeria, Cameroon, and Zimbabwe studying at Eastern Mediterranean University
completed the Motivated Strategies for Learning Questionnaire, the Proactive
Coping Inventory Scale, and the College Adaptation Questionnaire. Results showed
that academic self-efficacy was the only significant predictor of academic
performance and that academic self-efficacy mediated the relationship between
intrinsic motivation and academic performance. These findings suggest that intrinsic
motivation can lead to higher academic achievement via positive beliefs about one’s
ability to succeed in academic tasks.
Keywords: Academic self-efficacy, Intrinsic Motivation, Academic achievement,
AfricaninternationalstudentsNorthCyprus.
Öz: Artmakta olan sayılarda öğrenci yüksek öğrenim için yurtdışına seyahat etmektedir,
ve bu uluslararası öğrencilerin bulundukları ülkedeki akademik performanslarını
etkileyen faktörler konusunda bir ilgi artışına neden olmuştur. Bu çalışma Kuzey
Kıbrıs’taki Afrikalı uluslararası öğrencilerde akademik özyeterlik, başa çıkma ve
akademik uyum ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi araştırmayı hedeflemektedir.
Bir başka hedef ise içsel motivasyonun akademik özyeterlik ile akademik performans
arasında oynadığı kısmi aracılık rolünü incelemektir. Doğu Akdeniz
Üniversitesi’nde öğrenim gören, Nijerya, Kamerun ve Zimbabve gibi Afrika
ülkelerinden 18-35 yaşları arasında ve 68 erkek,70 kadın olmak üzere toplam 138
öğrenci (M= 23.08) Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği, Proaktif Başa Çıkma
Ölçeği ve Üniversite Adaptasyon Ölçeği’ni tamamlamıştır. Sonuçlar akademik
performansın kayda değer ölçüde sadece akademik özyeterlik tarafından
yordandığını, ayrıca içsel motivasyonun akademik özyeterlik ile akademik
performans arasında kısmi aracılık rolü oynadığını göstermiştir. Bu bulgular,
uluslararası öğrencilerin becerileri ve akademik kapasiteleriyle ilgili olumlu
düşüncelerinin, çalışma motivasyonlarını artırabileceğini ve buna bağlı olarak daha
yüksek akademik başarıya neden olabileceğini işaret etmektedir.
Anahtar kelimeler: Akademik özyeterlik, akademik başarı, Afrikalı uluslararası
öğrenciler,KuzeyKıbrıs.