The aim of this study is to find the nature of service innovation and its effect on
customers’ choice within the hotel industry in North Cyprus. The present study is
formulated on the base of previous studies on innovation, the relationship between
the innovation and tourism industry, how important it is, and the main characteristic
of innovation. The study also draws attention to the different resources of innovation.
Also, a sample of three-, four- and five-star hotels in North Cyprus were chosen.
Then, data was gathered from 78 general managers and department managers
overseeing innovation; process and outcomes. A self-administered questionnaire was
used as tool for conducting quantitative research. Next, the SPSS program was
utilized to measure and analyse the data.
The results showed the importance of innovation which can be considered for
strategic development in hotel. Though hoteliers consider innovation as an effective
approach for improvement, nevertheless, they find innovations in some sectors more
effective, than in some other sectors. Also the significance of innovation varies based
on the three-, four- and five- star hotels.
Keywords: Innovation, service innovation, customers’ choices, hotel industry, North
Cyprus.
ÖZ :
Çalışmanın amacı hizmet yeniliği doğasının ve bunun müşterilerin seçimi üzeridneki
etkisini Kuzey Kıbrıs’taki otel endüstrisi içinde incelemektir. Çalışma; yenilik,
turizm endüstrisi ve yenilik arasındaki ilişki, bu ilişkinin önemi ve yeniliğin niteliği
üzerine yapılmış önceki araştırmalar temel alınarak yapılmıştır. Çalışma ayrıca
yeniliğin farklı kaynaklarına da dikkat çekmektedir.
Kuzey Kıbrıs’taki; üç, dört, ve beş yıldızlı oteller çalışma için seçilmiştir. Daha sonra
yenilik sürecini ve sonuçlarını gözlemleyen 78 genel müdür ve bölüm amirinden
veriler toplanmıştır. Niceliksel araştırma için katılımcıların kendi kendine
doldurduğu bir anket kullanışmıştır. Bunu ardından very analizi için veriler SPSS’te
değerlendirilmiştir.
Sonuçlar; yeniliğin önemini ve otellerde stratejik bir gelişim olarak görülebileceğini
göstermiştir. Otelciler yeniliği etkili bir görüş olarak algılasa da sektörden sektöre
yeniliğin etkisinin değişebildiği fikrine sahiptir. Ayrıca yeniliğin anlamlı farkı üç,
dört, ve beş yıldızlı oteller arasında da görülebilmektedir.
Anahtar kelimeler: Yenilik, hizmet yeniliği, müşteri tercihi, otel endüstrisi, Kuzey
Kıbrıs