dc.contributor.advisor |
Behçetoğulları, Pembe |
|
dc.contributor.author |
Aşık, Kemal |
|
dc.date.accessioned |
2018-08-10T05:45:31Z |
|
dc.date.available |
2018-08-10T05:45:31Z |
|
dc.date.issued |
2015-02 |
|
dc.date.submitted |
2015-02 |
|
dc.identifier.citation |
Aşık, Kemal. (2015). The Representation of Masculinity in the New Turkish Cinema: An Analysis of Zeki Demirkubuz Films. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/3920 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Pembe Behçetoğulları. |
en_US |
dc.description.abstract |
This study aims at analyzing the representation of masculinity in the New Turkish cinema. This era in cinema, has not only brought a new perspective to the cinema sector and understanding in Turkey but also holds a different position compared past Turkish cinema examples in terms of its representation of masculinity and femininity.
The focus point of this study is the films of Zeki Demirkubuz, who has contributed greatly to the cinema sector in Turkey with his succes and distinctive perspective. He provides interesting depictions for analysis with his characters that are defeated men in crisis with their masculinity. With the growing interest in masculinity and its establishment as a field, studies that focus on masculinity have increased. Hegemonic masculinity and masculinity crisis have become key concepts in the field of men’s studies providing insight regarding the internal world of the modern day men and resulting in new information related to masculinity.
A qualitative research method was adopted for this study in order to reach a more detailed analysis. Textual analysis was used to analyze of male characters in different positions and to examine their relationship with their own masculinity. The results from the analysis showcase a completely different image which is far from the male characters in traditional Turkish cinema which were represented to be highly strong, brave and determined with their masculine associated qualities. The characters from the films reflect that societies expectations from their gender makes masculinity a heavy burden to carry.
Keywords: New Turkish Cinema, Masculinity, Hegemonic Masculinity, Textual Analysis. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ :
Bu çalışma, Yeni Türk Sineması’ndaki erkeklik temsilini incelemeyi amaçlamaktadır. Türkiye’deki sinema sektörüne ve anlayışına yeni bir bakış açısı kazandıran bu yeni sinema, erkeklik ve kadınlık temsilleri bakımından da farklı bir konuma sahiptir. Kazandığı başarılar ve farklı bakış açısıyla Türkiye’deki sinema sektörünün gelişmine katkı koyan Zeki Demirkubuz’un filmleri bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Yönetmen özellikle ezilen ve erkeklik krizinde olan erkek karakterleriyle incelenmek üzere ilginç temsiller sunmaktadır. Erkekliğe olan ilginin artması ve kendi alanını oluşturmasıyla, erkeklik üzerine odaklanan çalışmalar artış göstermiştir. Özellikle son zamanlarda erkeklik çalışmaları için ana kavramlar haline gelen hegemonik erkeklik ve erkeklik krizi, modern dünyadaki erkeğin iç dünyasına ışık tutmakta ve yeni araştırmaya başlanmış bu alanı geliştirmeye yönelik yeni sonuçlar sağlamaktadır.
Çalışmada, detaylı bir analize ulaşmak için nitel bir araştırma yöntemi, filmlerdeki erkek karakterleri hayatın farklı alanlarında resmedilişlerini ve erkeklikle olan ilişkilerini analiz etmek üzere metin çözümlemesi yöntemi seçilmiştir. Filmlerde geleneksel Türk sinemasında sıklıkla görülen güçlü, kararlı, cesur gibi erkeklik ile bağdaştırılan özelliklere sahip karakterlerden çok farklı bir tablo görülmüştür. Karakterler, toplumsal cinsiyetlerinden istenilen beklentileri karşılama mücadelesi verirken, erkekliğin de taşıması güç bir yük olduğu gerçeğini yansıtmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Yeni Türk Sineması, Erkeklik, Hegemonik Erkeklik, Metin Çözümlemesi. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies |
en_US |
dc.subject |
Turkish Film and Cinema |
en_US |
dc.subject |
Masculinity in Cinema - Turkey |
en_US |
dc.subject |
Masculinity in motion pictures |
en_US |
dc.subject |
New Turkish Cinema |
en_US |
dc.subject |
Masculinity |
en_US |
dc.subject |
Hegemonic Masculinity |
en_US |
dc.subject |
Textual Analysis |
en_US |
dc.title |
The Representation of Masculinity in the New Turkish Cinema: An Analysis of Zeki Demirkubuz Films |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies |
en_US |