The current study mainly aimed to identify students’ and teachers’ attitudes concerning native speaker (NS) English language teachers and non-native speaker (NNS) English language teachers, at the English Preparatory School (EPS) at Eastern Mediterranean University (EMU). In addition, the strengths and weaknesses of NS English language teachers and NNS English language teachers were noted.
In this case study, a mixture of qualitative and quantitative methods of data collection was employed. The participants included thirty EPS teachers and ninety-eight pre-intermediate and intermediate level EPS students. The data was collected through teacher and student questionnaires as well as interviews.
The results of the study revealed that NS English language teachers and NNS English language teachers have various strengths and weaknesses. From the perspective of the students, the results indicated that the major strength of NS English language teachers is their pronunciation and accent, whilst their foremost weakness is their teaching abilities of English grammar. In contrast, the leading strength of NNS teachers is their teaching of English grammar and the main weakness is their pronunciation and accent.
In relation to the teachers’ perspective, the results showed that the major strength of NS English language teachers is their pronunciation and accent, whereas, their leading weakness is their knowledge of grammar rules.
Moreover, the key strength of NNS English language teachers is their previous experience in learning a second language, while their major drawback is pronunciation and accent.
Overall, the students were found to have more positive attitudes about NS English language teachers. However, the teachers believed that it is irrelevant whether a teacher is a NS or a NNS, providing that they can teach effectively.
Keywords: native speaker (NS) English language teacher, non-native speaker (NNS) English language teacher, students’ attitudes, teachers’ attitudes
ÖZ :
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okulu’nda, öğrencilerin ve öğretmenlerin İngilizce’yi ana dil olarak konuşan ve İngilizce’yi yabancı dil olarak konuşan öğretmenlere karşı olan tutumlarını incelemeyi hedeflemektedir. Buna ek olarak, İngilizce’yi ana dil ve yabancı dil olarak konuşan öğretmenlerin güçlü ve zayıf yönleri de irdelenmiştir
Bu durum çalışmasında nitel ve nicel veri toplama yöntemleri metotları kullanılmıştır. Katılımcılar, otuz tane İngilizce Hazırlık Okulu öğretmeni ve doksan sekiz tane orta ve orta öncesi seviyedeki öğrencilerden oluşmaktadır. Veriler, öğrenciler ve öğretmenlerle yapılmış olan anket ve röportajlardan elde edilmiştir.
Araştırma sonuçları İngilizce’yi ana dil ve yabancı dil olarak konuşan öğretmenlerin çeşitli güçlü ve zayıf yönlerini göstermiştir. Öğrencilerin görüşlerine göre, sonuçlar, İngilizcesi ana dil olan öğretmenlerin en güçlü yanları telafuzları ve aksanları iken, zayıf yanları ise dil bilgisi öğretimi olduğunu göstermiştir. Bunun tam aksine, İngilizceyi yabancı dil olarak konuşan öğretmenlerin güçlü yanları dil bilgisi öğretimi, zayıf yönleri ise telafuzları ve aksanlarıdır.
Öğretmenlerin görüşlerine göre, sonuçlar, İngilizce’yi ana dil olarak konuşan öğretmenlerin güçlü yanları aksanları ve kelimeleri telafuzları, fakat bunun yanı sıra dil bilgisi kurallarını öğretirken zorluk çektiklerini göstermiştir. Bunun yanı sıra, İngilizce’yi yabancı dil olarak konuşan öğretmenlerin dilbilgisi kurallarını öğretirken hiçbir zorlukla karşılaşmazken, aksan ve telafuzda zorluk yaşadıklarıdır.
Genel olarak, sonuçlar, öğrencilerin İngilizceyi ana dil olarak konuşan öğretmenlere karşı daha olumlu tutumlarının olduğunu göstermiştir. Fakat, öğretmenler için bu sonuç ayni değildir.
Anahtar kelimeler: İngilizceyi ana dil olarak konuşan öğretmenler, İngilizceyi yabancı dil olarak konuşan öğretmenler, öğrencilerin tutumları, öğretmenlerin tutumları