dc.contributor.advisor |
Arsoy, Aysu |
|
dc.contributor.author |
Akdeniz, Ümit |
|
dc.date.accessioned |
2019-02-20T10:14:57Z |
|
dc.date.available |
2019-02-20T10:14:57Z |
|
dc.date.issued |
2018-01 |
|
dc.date.submitted |
2018-01 |
|
dc.identifier.citation |
Akdeniz, Ümit. (2018). Creating Fake Identity and Pseudo Accounts on Social Media Among University Students in North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/4036 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Aysu Arsoy. |
en_US |
dc.description.abstract |
ABSTRACT: The study investigates the attitudes of international university students in Turkish Republic of North Cyprus through users’ creation fake identity on social media. This study aims to know if Facebook users check accounts if they are fake before they
accept friend request, how Facebook users identify accounts as fake, if most Facebook
active users create fake identity and create hyper real image of themselves. This study
also seeks to know how users perceive other people who create fake identity on
Facebook and if there is a statistical significant difference as to how male and female
students perceive other people who create fake identity on Facebook. Through a survey
conducted among seven hundred and sixty-seven international university students in
Turkish Republic of North Cyprus; two hundred Eastern Mediterranean University
students, one hundred and ninety-nine Near East University students, one hundred and
ninety-two European University of Lefke and one hundred seventy-six Girne
American University students enrolled in Fall 2017/2018 session.
Results show that majority of the respondents agree to a very great extent that they
check any account if its fake once they get a friend request. Results also show that
respondents agree that they believe that an account is fake when it has exaggerated
biography, profiles without photo, accounts with no mutual friends, mutual friends but
any of mutual friends knows the person, accounts with few friends (i.e. 10-15 friends),
empty timeline (No sharing) and extremely gorgeous human photo
(beautiful/handsome). Results show that most respondents don’t create fake account
and create hyper-real image of themselves. Results show that when respondents were
asked how they perceive users who create fake identity, many respondents agree that
they view people who create fake identity on Facebook as fraudsters, people who
suffer from poverty of ideas, with low self esteem, inferiority complex, high level of
insecurity, who wants to be acceptable by the society and attention seekers.
Keywords: Social media, Facebook, Pseudo accounts, Hyper-real image, fake
identity. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ: Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yaşayan uluslararası üniversite
öğrencilerinin, sosyal medyada sahte kimlik oluşumu üzerindeki tutumlarını
incelemektedir. Araştırma sosyal medya kullanıcılarının arkadaşlık isteklerini kabul
etmeden hesabın sahte olup olmadığına bakıp bakmadığını, sahte hesapları nasıl tespit
ettiklerini, sahte hesabı nasıl tanımladıklarını ve çoğu kullanıcının sahte hesap açıp
kendilerinin hiper-gerçek imajını yaratıp yaratmadıklarını inceliyor. Aynı zamanda
kullanıcıların sahte hesabı olan insanları nasıl algıladığını ve bu algının erkek ve kadın
öğrencilerde dikkate değer istatistiksel farklılıklar gösterip göstermediğini inceliyor.
Araştırma için uygulanan ankete Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde, 2017/2018 Güz
Dönemi için kayıtlı olan 767 uluslararası üniversite öğrencisi katılmıştır. Bu sayının
200’ü Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde, 199’u Yakın Doğu Üniversitesi’nde, 192’si
Lefke Avrupa Üniversitesi’nde ve 176’sı Girne Amerikan Üniversitesi’nde eğitim
görmektedir. Sonuçlar katılımcıların çoğunun arkadaşlık isteği aldığında hesabın sahte olup olmadığına baktıklarını göstermektedir. Öğrencilerin çoğu, sahte olan hesaplarda
abartılmış biyografiler içeren, fotoğrafsız hesaplar, ortak arkadaş olmayan veya ortak
arkadaşların arasında kimsenin kişiyi tanımadığı, az arkadaşa sahip hesap (örneğin 10-
15 arkadaş), boş zaman tüneli olan (paylaşımı olmayan) ve son derece çekici insan
fotoğrafı bulunan profiller olduğuna inanmaktadır. Sonuçlara göre katılımcıların çoğu
sahte hesap açmıyor ve kendilerinin bir hiper-gerçek imajını yaratmıyorlar. Birçok
katılımcıya göre Facebook’ta sahte kimliği olan insanlar sahtekar, kötü fikirleri olan,
kendine saygısı az olan, aşağılık kompleksi olan , kendine güveni olmayan, toplum
tarafından kabul edilmek istenen ve ilgi çekmeye çalışan insanlardır.
Anahtar Kelimeler: Sosyal medya, Facebook, Sahte hesaplar, hiper-gerçek resim,
sahte kimlik. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies Department |
en_US |
dc.subject |
Social Media - Students - Cyprus, North |
en_US |
dc.subject |
Social media, Facebook, Pseudo accounts, Hyper-real image, fake identity |
en_US |
dc.title |
Creating Fake Identity and Pseudo Accounts on Social Media Among University Students in North Cyprus |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication and Media Studies |
en_US |