Undoubtedly, some modern movements, which began in Western countries, have also affected other regions of the world. Iran is one of those countries affected by modernity, which creates a challenge to traditional ingrained thoughts and lifestyles. Architecture in Iran has undergone a number of radical modifications, which have resulted in many attempts to achieve authenticity. That is why contemporary Iranian architecture can be classified into 4 different periods with regard to the challenge of balancing a modern approach with authenticity. As tectonic developments results in faster, low-priced and efficient construction methods, lightness has become an important indicator of modern tectonics. In order to deal with the challenge of combining authenticity and modernity, the concept of modern lightness appears in a very distinctive way in Iran. This study is based on a hypothesis, which is designed to prove whether the modern light architecture of the 4th generation of architects in Iran is authentic, or not. A model of modern lightness has been proposed with reference to interviews with seven pioneers of the new generation of architects and observations and analysis have been carried out as part of the 60 project. It has been discovered that there are many authentic characteristics in the architecture of these pioneering architects.
Keywords: Modern tectonics, Authenticity, 4th generation of contemporary Iranian architects, Lightness
ÖZ:
Şüphesizdir ki, Batı ülkelerinde başlayan bazı çağdaş hareketler, dünyadaki diğer bölgeleri de etkilemiştir. İran da geleneksel ve kökleşmiş düşünce ve yaşam tarzına meydan okuyan çağdaş mimarlık hareketinden etkilenmiştir. İran mimarisi özgünlük elde etmek için birçok radikal değişiklikler geçirmiştir. Bu nedenledir ki Çağdaş İran Mimarisi özgünlük ile modern yaklaşımı dengelemeye çalışan dört farklı dönemde sınıflandırılır. Hızlı üretilebilen, düşük fiyatlı ve verimli yapım yöntemleri, hafifliği de önemli bir çağdaş tektonik mimari göstergesi olarak sergilerler. İran’da modernlik ve özgünlük arayışı çok farklı bir hafiflik kavramını beraberinde getirir. Bu çalışma, İran’daki dördüncü nesil modern mimarların, tasarladığı çağdaş hafif mimarinin özgün olup olmadığını sorgulayan bir hipoteze dayanır. Sunulan tektonik hafiflik modeli, yeni nesil mimarlardan yedi öncü mimar ile yapılan görüşmeler ile bu mimarların 60 projesinin gözlemi ve analizine dayalı olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak, dördüncü nesil öncü mimarların ortaya koyduğu mimarlığın pek çok özgün özelliklerinin bulunduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar kelimeler: Çağdaş tektonik, özgünlük, dördüncü nesil çağdaş İran mimarları, hafiflik .