Virtual reality (VR) can be defined as a combination of headsets, computer generated models, and smartphones/touch tablets and other advance technology join together to provide a user with an experience that feels like close reality, though it is unnatural environment. Various areas of VR technology in construction industries has been identified in this research study. This study focused on the application of VR in construction jobsite organization which includes; site layout planning, collision detection and evaluation of construction site layout scenarios.
The main aim of this research study is to explore the benefits, advantages and how this technology can enhance the effectiveness of jobsite layout planning. A comparison was made between the traditional methods i.e. 2D site plan and 3D site plan model used in jobsite organization and 3D VR site model. Two scenarios of construction jobsite 3D model were created during the structural phase of the building using Autodesk Revit software, SketchUp and Lumion. VR box headset was selected for testing the 3D jobsite model.
A descriptive case study was represented to describe the organizational plan of the two jobsite scenarios created. Questionnaire survey was adopted for the data collection and feedback from the participants. Presented in this research are the findings and results of this study that helped in exploring this new technology of VR that could aid in construction jobsite organization. The results from this research study helped in determining the application and the benefits of VR in jobsite
planning. Lastly, it was found that VR headsets are very beneficial when determining jobsite plan compared to the traditional methods.
Keywords: Virtual Reality, Site Layout Plan, Construction, Jobsite Organization, 2D, 3D-CAD model, Jobsite Planning
ÖZ:
Sanal gerçeklik (SG), gözlük seti, bilgisayar tarafından üretilen modeller, akıllı telefonlar/dokunmatik tabletlerin birleşimi olarak tanımlanan ve kullanıcıyı doğal olmayan bir ortamda olsa da, gerçeklik hissi veren bir deneyim sunmak için bir araya getirilen ileri teknolojiler olarak tanımlanabilir. Bu araştırmada inşaat sektöründe SG teknolojisinin çeşitli alanları tespit edilmiştir. Bu çalışma, inşaat şantiye organizasyonunda saha yerleşim planlaması, çarpışma tespiti ve şantiye yerleşim senaryolarının değerlendirilmesini içerene SG'nin uygulanmasına odaklanmıştır.
Bu araştırmanın ana amacı, SG teknolojisinin şantiye yerleşim planlamasının etkinliğini nasıl artırabileceğinin faydalarını ve avantajlarını keşfetmektir. Geleneksel yöntemlerle, örneğin, 2B vaziyet planı ile şantiye organizasyonu ve 3B SG saha modelinde kullanılan 3B vaziyet planı modeli arasında bir karşılaştırma yapılmıştır. Binanın yapısal inşaası aşamasında Autodesk Revit yazılımı, SketchUp ve Lumion kullanılarak 3B şantiye modelinin iki senaryosu oluşturuldu. 3B şantiye modelini test etmek için VR gözlük seti seçilmiştir.
Oluşturulan iki şantiye senaryosunun organizayonel planını tasvir etmek için tanımlayıcı bir vaka çalışması sunuldu. Veri toplamak ve katılımcılardan gelen geri bildirimler için anket çalışması yapılmıştır. Bu araştırmada, inşaat şantiye organizasyonuna yardımcı olabilecek SG'nin yeni teknolojisini keşfetmeye yardımcı olan çalışmanın bulguları ve sonuçları sunulmuştur. Bu araştırmanın sonuçları, SG'nin şantiye planlamasındaki uygulama ve faydalarını belirlemede yardımcı
olmuştur. Son olarak, geleneksel yöntemlere kıyasla şantiye planını belirlerken SG gözlük setlerinin çok faydalı olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sanal Gerçeklik, Şantiye Vaziyet Planı, Yapım, Şantiye Organizasyonu, 2B, 3B BDÇ modeli, Şantiye Planlaması