Home is the most significant space of the individual. It is more than a shelter; it is a
nurturing space where individuals can be protected from the chaos of the world,
relax, act as wanted and be with the ones they love. However, as the consumer
society took over our world, naïve and ordinary meaning of home rapidly started to
change towards images aiding consumption. Individual’s innocent longings towards
home started being manipulated by the housing market. In the course of events, home
has become a consumption and investment object. Today dream home, naïve home
image in individual’s mind is being used by the housing professionals and market for
imposing values, requirements and standards to people for economic earnings.
Former wants of people that where, humble, simple, pragmatic, budget and square
meter based, have been over shaded and changed by the imposed images. On the
other hand, it is evident that these images are also adopted and favoured by the
customer equally. In time, popular and common house image has been formed/
deformed and model images of home came into the picture. Model houses were
ready-made and mass-produced homes designed for a specific time, culture, context
that had many divergent models. In this research main focus is aimed to be a critical
look to the notion of model house and how these houses are in reality coordinated
with the expectations of people in scale of North Cyprus. This aim will be supported
in the field research by an interview conducted to 15 designers who are active both in
education and market.
Keywords: Dream Home, Model Home/ House, Image, Reality, Incompatibilities
ÖZ:
Ev insan yaşamı için çok önem taşıyan bir mekandır. Barınaktan ötedir; insanların
kalıcı olarak ikamet ettiği bir mekan olmanın yanında insanın kendi olabileceği,
istediği gibi davranabileceği, dünyanın kaosuna bir ara verebileceği ve sevdiği
kişilerle kaliteli zaman geçirebileceği bir yerdir. Fakat, tüketim olgusunun dünyamızı
ele geçirmesiyle, masum ve sıradan ev anlamı tüketimi destekleyen imajlar
doğrultusunda değişmeye başlamıştır. Kişilerin ev doğrultusundaki masum özlemleri
konut piyasası tarafından manipüle edilmeye başlanmıştır. Zamanla, ev bir tüketim
ve yatırım objesi haline gelmiştir. Günümüzde masum ev imajı, hayal evi, konut
piyasası ve tasarımcılar tarafından ekonomik kazanım için kullanıcıya değerler,
ihtiyaçlar ve standartlar empoze etmek için kullanılan bir şeye dönüştürülmüştür.
Geçmişteki mütevazi, basit, bütçe ve metrekare bazlı, pragmatik kullanıcı istekleri
empoze edilen imajlar tarafından gölgelenmiş ve değişmiştir. Öte yandan, bu
imajların müşteri tarafından da eşit ölçüde benimsenmiş olduğu ve tercih edildiği
ortadadır. Bunların sonucunda, popüler ve sıradan ev imajı biçimlendirilmiş/ deforme
edilmiş ve model konut imajları ortaya çıkmıştır. Model konutlar seri üretilmiş
konutlar olup belli bir zaman, kültür, yer için tasarlanmıştırlar ve birçok değişken
modelleri vardır. Bu araştırmada ana odak noktası model konut olgusuna kritik bir
bakış olacaktır ve bu konutların gerçekte insanların beklentileriyle ne kadar koordine
olduğu Kuzey Kıbrıs ölçeğinde incelenecektir. Bu amaç alan araştırmasında 15
eğitimci ve uygulamacı tasarımcıya yapılacak olan röportajlar ile de desteklenecektir.
Anahtar Kelimeler: Hayal Evi, Model Ev/ Konut, İmaj, Gerçeklik, Uyumsuzluklar