The Relationship between Acculturative Stress, Perceived Social Support, and Perceived Discrimination in International Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erginel, Mehmet (Co. Supervisor)
dc.contributor.advisor Seçer, İlmiye (Supervisor)
dc.contributor.author Kefayati, Elaheh
dc.date.accessioned 2019-10-11T05:27:59Z
dc.date.available 2019-10-11T05:27:59Z
dc.date.issued 2016-09
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Kefayati, Elaheh. (2016). The Relationship between Acculturative Stress, Perceived Social Support, and Perceived Discrimination in International Students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4145
dc.description Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Erginel, Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlmiye Seçer. en_US
dc.description.abstract International students who temporarily move to another country for educational purposes experience difficulty in adapting to their new environment. In spite of this, there is limited research investigating the acculturation process and well-being of international students. Therefore, the current thesis aims to determine predictors of acculturative stress in Iranian and Nigerian international students studying at Eastern Mediterranean University (EMU). It was expected that students’ demographic factors (i.e., age, gender and nationality), perceived social support and perceived discrimination would significantly predict acculturative stress in international students. A total of 174 Iranian and Nigerian international students (83 male/ 91 female), aged between 18 to 35 years (M=24.22) and enrolled in various programs such as engineering and psychology at EMU took part in the current study. Participants completed four self-report questionnaires: a demographics questionnaire, the Acculturative Stress Scale for International Students, the Everyday Discrimination Scale and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support. Results showed that gender, nationality, perceived social support and perceived discrimination, but not age, significantly predicted acculturative stress in Iranian and Nigerian international students. It was further found that perceived social support mediated the relationship between perceived discrimination and acculturative stress. These findings indicate that demographic and social variables can affect international students’ adjustment to their new environment and further highlight the importance of perceived social support as a buffer against perceived discrimination and acculturative stress. Keywords: Acculturative stress, perceived social support, perceived discrimination. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Eğitim amacıyla geçici bir süre için farklı bir ülkeye taşınan uluslararası öğrenciler yeni ortamlarına uyum sağlamakta zorluk yaşarlar. Buna rağmen uluslararası öğrencilerin kültürel uyum sağlama süreçlerini ve iyi oluşlarını inceleyen araştırma sayısı azdır. Bu nedenle bu tez Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde (DAÜ) öğrenim görmekte olan İranlı ve Nijeryalı uluslararası öğrencilerdeki kültürel uyum sağlama stresinin yordayıcılarını belirlemeyi hedeflemektedir. Öğrencilerin demografik faktörlerinin (yaş, cinsiyet, milliyet vb.), algılanan sosyal desteğin, ve algılanan ayrımcılığın kültürel uyum sağlama stresini önemli ölçüde yordaması öngörülmekteydi. Toplamda 18 ile 35 yaş arasında (M=24.22), DAÜ’deki psikoloji ve mühendislik gibi birçok farklı programından 174 İranlı ve Nijeryalı uluslararası öğrenci bu çalışmaya katıldı. Katılımcılar dört adet kendi bildirim anketi tamamladılar: demografik anket, Uluslararası Öğrenciler için Kültürel Uyum Sağlama Ölçeği, Günlük Ayrımcılık Ölçeği, ve Algılanan Sosyal Destek için Çokyönlü Ölçek. Çalışmada İranlı ve Nijeryalı uluslararası öğrenciler arasında cinsiyet, milliyet, algılanan sosyal destek, ve algılanan ayrımcılığın kültürel uyum sağlama stresini önemli ölçüde yordadığı görülmüş, ancak yaş faktörü için bu durum görülmemiştir. Ayrıca algılanan sosyal desteğin, algılanan ayrımcılık ile kültürel uyum sağlama stresi arasında kısmi aracılık rolü oynadığı saptanmıştır. Bu sonuçlar demografik ve sosyal değişkenlerin uluslararası öğrencilerin yeni çevrelerine uyum sağlamaları üzerinde etkili olabileceklerini göstermekte, ve algılanan sosyal desteğin ayrımcılık ve kültürel uyum sağlama stresine karşı bir tampon olarak önemini vurgulamaktadır. Anahtar kelimeler: Kültürel uyum sağlama stresi, algılanan sosyal destek, algılanan ayrımcılık. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University EMU en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Psychology en_US
dc.subject Developmental Psychology en_US
dc.subject Acculturation-Psychology-Foreign Students en_US
dc.subject Stress (Psychology) en_US
dc.subject Acculturative stress en_US
dc.subject perceived social support en_US
dc.subject perceived discrimination en_US
dc.title The Relationship between Acculturative Stress, Perceived Social Support, and Perceived Discrimination in International Students en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record