Hemşirelik Öğrencilerinin Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığının İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kılıç, Hülya Fırat
dc.contributor.author Gök, Nur Demet
dc.date.accessioned 2019-10-11T07:59:18Z
dc.date.available 2019-10-11T07:59:18Z
dc.date.issued 2017-07
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Gök, Nur Demet. (2017). Hemşirelik Öğrencilerinin Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığının İncelenmesi . Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4165
dc.description Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2017. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Hülya Fırat Kılıç. en_US
dc.description.abstract This study was made descriptively with the objective of examining in detail the Environmental Awareness and Environmental Sensitivity students receiving education at the bachelor’s degree level in the Department of Nursing at the School of Health Sciences of the Eastern Mediterranean University. The setting of the study was composed of the first, second, third and fourth year students (340) receiving education in the Department of Nursing at the School of Health Sciences of the Eastern Mediterranean University. Whereas, the sampling was composed of the 286 students who voluntarily accepted to participate in the study. The data in the study were collected by using the “Introductory Attributes Form for Students” and the “Environmental Awareness and Environmental Sensitivity Scale”. Percentages, the Mann-Whitney U test and the Kruskal-Wallis H test were used in the statistical analysis of the data. Of the students, 43% were between 20-21 years of age, 64% were female, 32.9% were second year students and 44.4% were living with their families. Of the students, 65.7% did not smoke cigarettes. It was observed that of the students participating in the study, 36.4% felt an interest about the environment and 71.7% had not participated in any activity related to the subject of the environment. While 44.8% of the students expressed that they occasionally showed reactions against individuals who polluted the environment, 86.4% stated that they had not attended any course about the environment and 94.8% stated that they were not a member of any environmental club. It was observed that among the factors that created a difference in the students on the Environmental Awareness and Environmental Sensitivity Scale, the iv variables, such as age, of where they lived, of the use of cigarettes, of feeling interest on the subject of the environment, of participating in an activity related to an environmental organization, of reaction to those who polluted the environment and of attending a course on the subject of the environment were included. The activities should be increased that would increase even more the environmental awareness and environmental sensitivity of the students in the nursing education program and that would support their taking active roles in the environmental organizations and in the activities of these organizations by reflecting to their individual and professional lives these attitudes that would be developed. It is proposed that advanced-level studies with a broad scope should be made about the environmental awareness and environmental sensitivity for clinician nurses, academician nurses and student nurses. Keywords: Environment, Nursing Students, Environmental Sensitivity, Environmental Awareness en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırma; Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde lisans düzeyinde eğitim gören Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığın incelenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü öğrencileri ( 340 ) oluşturmuştur. Örneklemini ise araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 286 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler “Öğrencilere ait tanıtıcı Özellikler Formu” ve “Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılık Ölçeği ” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatiksel analizinde yüzdelik, Mann-whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Öğrencilerin %43’ü 20-21 yaş arası, %64’ü kadın, % 32,9’u ikinci sınıf öğrencisi olmakla birlikte %44.4’ü ailesi ile kalmaktadır. Öğrencilerin %65.7’si sigara kullanmamaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin %36.4’ünün çevre konusuna ilgi duyduğu, %71.7’sinin çevre konusu ile ilgili hiç bir aktiviteye katılmadığı görülmüştür. Öğrencilerin %44.8’i çevreyi kirleten bireylere karşı ara sıra tepki gösterdiklerini ifade ederken, %86.4’ü çevre konusu hakkında hiç bir ders almadıklarını ve %94.8’i herhangi bir çevre kulübüne üye olmadığını belirtmiştir. Öğrencilerin Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılık Ölçeğinde farklılık yaratan faktörler arasında; yaş, kaldıkları yer, sigara kullanma, çevre konusuna ilgi duyma, çevre kuruluşu ile ilgili aktiviteye katılma, çevreyi kirletenlere tepki verme ve çevre konusunda ders alma gibi değişkenlerin yer aldığı görülmüştür. Hemşirelik eğitim programında öğrencilerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılığını daha da artıracak, geliştirecek bu tutumlarını bireysel ve mesleki yaşamlarına yansıtmalarını sağlayacak çevre kuruluşlarında ve bu kuruluşların etkinliklerinde aktif rol almalarını destekleyecek etkinlikler arttırılmalıdır. Klinisyen hemşirelerin, hemşire akademisyenlerin ve öğrenci hemşirelerin çevre bilinci ve çevresel duyarlılığı konusunda ileri düzeyde geniş ölçekli araştırmaların yapılması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler; Çevre, Hemşirelik Öğrencisi, Çevresel Duyarlılık, Çevre Bilinci en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University EMU en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Hemşirelik en_US
dc.subject Hemşirelik Eğitimi-Hemşirelik Öğrencileri-Çevresel Duyarlılık en_US
dc.subject Çevre en_US
dc.subject Hemşirelik Öğrencisi en_US
dc.subject Çevresel Duyarlılık en_US
dc.subject Çevre Bilinci en_US
dc.subject Environment en_US
dc.subject Nursing Students en_US
dc.subject Environmental Sensitivity en_US
dc.subject Environmental Awareness en_US
dc.title Hemşirelik Öğrencilerinin Çevre Bilinci ve Çevresel Duyarlılığının İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record