The present study aims to assess Eastern Mediterranean University students‘ perception towards beauty advertisements on YouTube. The study is based on the Uses and Gratification Theory and seeks to explore the extent to which university students see beauty advertisements on YouTube while using YouTube to gratify their needs.
The study employed quantitative methodology. 210 students in the Faculty of Communication and Media Studies were selected for the study. An In-house questionnaire was prepared and in the first section of the questionnaire, demographic information related to the participants were asked; in the second section, information about the use of YouTube was inquired, and in the third section, attitudes of respondents towards beauty advertisements on YouTube were explored.
The study concludes that participants are frequent users of YouTube and YouTube is their most preferred Social Networking Sites for watching videos and participants also rely on YouTube for their beauty products and trust YouTube beauty advertisements.
Further studies can explore beauty gurus on YouTube; their influences and credibility. Studies can also be done by employing a content analysis between certain beauty products on YouTube.
Keywords: YouTube, Advertisement, Beauty, Perception.
ÖZ:
Bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi öğrencilerinin Youtube‘de yayınlanan güzellik reklamlarının algısınıdeğerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma Kullanımlar ve Doyumlar Kuramına dayanmaktadır ve Üniversite öğrencilerinin Youtube‘daki güzellik ile ilgili reklamları ve ölçüde izlediği ve Youtube‘u ne ölçüde bu yöndeki gereksinimlerini karşılamada kullandıkları ile ilgilidir.
Çalışmada nicel yöntem kullanılmıştır. İletişim Fakültesindeki 210 çalışmaya katılmak için seçilmiştir. Bir anket hazırlanmıştır. Anketin birinci bölümünde katılımcılarla ilgili demografik bilgi sorulmuş;; ikinci bölümünde Youtube kullanımı sorgulanmış ve üçüncü bölümde katılımcıların Youtueb reklamlarına olan tutumları araştırılmıştır.
Çalışma katılımcıların Youtube‘u sıklıkla kullandıkları ve Youtube‘un vide izlemede en çok tercih edilen Sosyal Paylaşım Sitesi olduğu ve aynı zamanda katılımcıların Youtube‘da reklamlarını izledikleri güzellik ürünlerine güvendikleri sonucuna varılmıştır.
İlerideki çalışmalar Youtube‘daki güzellik uzmanlarını, onların etkisini ve güvenirliliğini araştırabilir. Çalışmalarda Youtube‘daki belirli güzellik ürünleri ile ilgili içerik analizi yapılabilir.
Anahtar sözcükler: YouTube, Reklam, Güzellik, Algı