Typing has become a widespread necessity in education, work and everyday life, making it worth investigating factors that impact it. Therefore, the objective of the current study was to examine the effects of listening to music with and without vocals on typing performance, and how this effect increase or decrease with age. A total of 60 Turkish speaking participants who were either younger (n = 30) or older than 40 years of age (n = 30) were recruited for the current study. One was excluded from the analysis because of his/her outlying performance. Typing performance score (TPS) of participants was measured under three music conditions (no music, music with vocals, and music without vocals). Participants were required to type Turkish words presented on a computer screen. Results showed that participants‟, TPS decreased when they listened to music (with and without vocals), however, there were no differences in TPS between the conditions with music (i.e., with and without vocals). In addition, results showed that the effect of listening to music on TPS didn‟t interact with age. Implications such as the development of executive functioning in older adults and the importance of typing in the educational and employment setting were discussed.
Keywords: Age, Executive Functioning, Listening to music, Typing process
ÖZ:
Klavye ile yazım; eğitim hayatında, iş hayatında ve gündelik hayatta yaygın bir gereklilik haline gelmiştir. Bu nedenle klavye ile yazım performansına etkisi olabilecek faktörlerin (müzik dinlemek ve yaş) araştırılması önem kazanmıştır. Mevcut çalışmada, sözlü ve sözsüz müzik dinlemenin klavyede yazım performansı üzerine etkisi ve bu etkinin yaşla birlikte artıp artmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada Türkçe konuşan 40 yaş altı, daha genç grup (n = 30) ve 40 yaş üstü, daha yaşlı grup (n = 30) olmak üzere toplam 60 katılımcı yer almıştır. Genç gruptaki katılımcılardan birinin klavye ile yazım performansı genel dağılımdan farklı olduğu için analizlere dahil edilmemiştir. Katılımcılardan ekranda gördükleri Türkçe kelimeleri 3 farklı müzik koşulunda (müzik olmadan, sözlü müzik eşliğinde ve sözsüz müzik eşliğinde) yazmaları istenmiştir. Sonuç olarak, katılımcıların klavye ile yazım performansının müzik (sözlü ve sözsüz) eşliğinde azaldığı bulunmuştur. Ancak iki koşul arasında (sözlü ve sözsüz müzik) anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Ayrıca sonuçlar, klavyede yazım performansı üzerine müzik dinleme ve yaşın anlamlı bir etkileşiminin olmadığını göstermektedir. Çalışmada, eğitim ve iş alanlarında klavye ile yazım performansının önemi ve yaşlı bireylerin yönetici işlev performanslarını nasıl geliştirebileceği tartışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Klavye ile yazım, Müzik dinleme, Yaş, Yönetici İşlev