Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Zeki, Canan Perkan
dc.contributor.author Eyvaz, Aysun
dc.date.accessioned 2019-12-25T13:49:34Z
dc.date.available 2019-12-25T13:49:34Z
dc.date.issued 2017-09
dc.date.submitted 2017
dc.identifier.citation Eyvaz, Aysun. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi . Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim,Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4229
dc.description Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Eğitim Programları ve Öğretim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, 2017. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Canan Perkan Zeki. en_US
dc.description.abstract The aim of this study was to determine the level of problem solving skills of preschool teacher education candidates from different variables and their views on problem solving skills. The sample of the study consisted of 303 preschool teacher education candidates who answered the Problem Solving Skills Inventory developed by Hepner and Peterson (1982) and translated into Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993). Semi-structured interviews were conducted with 40 of the volunteer teacher candidates and 24 of the preschool teacher education instructors. According to the quantitative data, the level of problem solving skills of preschool teacher education candidates was found to be low. The preschool teacher education candidates were found to be impulsive and avoidant according to the sub dimensions of the Problem Solving Skills Inventory. In terms of the gender variable, there was a significant difference in favour of female teacher candidates only at impulsive sub-dimension of the Inventory. This could be interpreted as female teacher candidates‟ desire to solve problems immediately. According to the grade level of the teacher candidates, there was a significant difference only in favour of the avoidant sub-dimension of the Problem Solving Skills Inventory. In terms of the grade level, first graders were found to be the most avoidant level. When analyzed in terms of the general CGPA, the candidates who scored the lowest CGPA at impulsive dimension were found to score the highest point in the Problem Solving Inventory. There were no significant difference between the department entry score and preference order in relation to the problem solving skills of the teacher candidates. In contrast to the quantitative findings, teacher candidates stated that rather than avoiding the problem, they tend to spend effort in defining and solving the problems they face with depending on the qualitative data. When asked about their views on their levels of problem skills, in contrast to the quantitative data which revealed the candidates levels as low to average; the candidates stated their problem solving skills as average to high according to the qualitative data. Keywords: Pre-school Teacher Education, Pre-school Teacher Education Candidates, Problem Solving Skills. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerilerinin ne düzeyde olduğunu ve problem çözme ile ilgili görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın amacını gerçekleştirmek için DAÜ 2016-2017 eğitim öğretim yılında, okul öncesi öğretmenliği bölümünde öğrenim gören birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflardan problem çözme envanterine (PÇE) dönüt veren toplam 303 öğretmen adayı ve bu 303 kişi içerisinden gönüllü olan 40 kişi ve öğretim elemanlarından gönüllü olan 24 kişiye görüşme soruları yöneltilmiştir. Verilerin toplanmasında Heppner ve Petersen tarafında 1982 yılında geliştirilip, Şahin, Şahin ve Heppner 1993‟de Türkçe‟ye uyarlaması yapılan problem çözme envanteri, araştırmacı tarafından geliştirilen; kişisel bilgi formu, öğretmen adayları ile gerçekleştirilen görüşme soruları ve öğretim elemanları ile gerçekleştirilen görüşme soruları kullanılmıştır. Bulguların analizine göre, okul öncesi öğretmen adaylarının problem çözme becerisi düşük düzeyde bulunmuştur. PÇB envanterinin alt boyutlarına göre ise öğretmen adaylarının kaçıngan ve aceleci alt boyutlarında ortalamanın üzerimde oldukları tespit edilmiştir. Problem çözme becerilerinden cinsiyet değişkeni açısından sadece aceleci boyutta kızların lehine anlamlı bir fark bulunması, kız öğretmen adaylarının problemleri daha erken çözme isteği şeklinde yorumlanabilir. OÖÖA‟larının problem çözme becerileri devam edilen sınıf değişkenine göre analiz edildiğinde problem çözme becerilerinden sadece kaçıngan boyutu lehine anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Devam edilen sınıf değişkeni göre 1. sınıflar en kaçıngan düzeyde çıkmıştır. OÖÖA‟larının problem çözme becerileri genel not ortalaması değişkenine göre, aceleci boyutta düşük not ortalamasına sahip olanların daha yüksek puan aldıkları anlaşılmaktadır. OÖÖA‟larının bölüme giriş puanı ile bölümü tercih sırasının problem çözme becerileri ile herhangi bir ilişkisinin olmadığı bulunmuştur. Nitel veriler ile elde edilen bulgularda nicel verilerin aksine kaçınmaktan çok problemi tanımlama ve çözümleme çabası içerisine girdiklerini belirtmişlerdir. OÖÖA‟larının problem çözme beceri düzeyleri ile ilgili görüşleri sorulduğunda ise nicel verilere uyuşmayan bulgulara rastlanmıştır. Nicel verilerde problem çözme becerisi olarak, öğretmen adaylarının düşük düzey ile orta düzey arasında bir noktada oldukları saptanmıştır. Nitel verilerde öğretmen adayları orta düzey ve üst düzey problem çözme becerisine sahip olduklarını dile getirmişlerdir. Anahtar Kelimler: Problem Çözme Becerisi, Okul Öncesi Eğitimi ve Okul Öncesi Öğretmen Adayları. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim Bilimleri en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim-Öğretmenler en_US
dc.subject Problem Çözme Becerisi en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitimi ve Okul Öncesi Öğretmen Adayları en_US
dc.subject Pre-school Teacher Education en_US
dc.subject Pre-school Teacher Education Candidates en_US
dc.subject Problem Solving Skills en_US
dc.title Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakultesi, Okul Oncesi Ogretmenligi en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record