This study aimed to investigate the affective characteristics - motivation, anxiety, self-efficacy beliefs, self-conception, interests and attitudes - of the 6th grade students towards mathematics lesson from the viewpoints of students and teachers, in Famagusta district, Turkish Republic of Northern Cyprus. It also examined the factors that negatively affect these students‟ affective characteristics towards mathematics lesson and the suggestions that help eliminate these negative factors.
This study employed a mixed methods case study design. The population of the study involved 246 sixth grade students and 6 volunteer mathematics teachers in the schools - Çanakkale Secondary School, Canbulat Özgürlük Secondary School, Cumhuriyet High School, ġehit Zeka Çorba Secondary School, and PolatpaĢa High School - in Famagusta district. Quantitative data were collected from the students using “Affective Characteristics Scale related to Mathematics and Mathematics Lesson”, while qualitative data were gathered from the teachers through semi-structured interviews. The quantitative and qualitative data were analysed using SPSS 22 package programme and content analysis method, respectively.
The findings obtained from quantitative and qualitative data revealed that students possess positive attitudes towards mathematics, have high self-efficacy beliefs and positive self-concept, and are motivated towards mathematics. While quantitative findings exhibited that students are neutral as regards their anxieties, qualitative findings revealed that students have high level of mathematics anxiety. Qualitative findings, furthermore, showed that students have negative attitudes towards mathematics and high level of exam anxiety, possess low self-efficacy beliefs and self-concept, and feel unmotivated towards mathematics.
Also, it was found that environmental factors, emotional factors and beliefs, personal factors and the quality of instructional service negatively affect students‟ affective characteristics. At the end of the study, certain suggestions were made for eliminating those negative factors.
Keywords: Affective Characteristics, Attitude towards Mathematics Lesson, Anxiety Towards Mathematics, Mathematics Self-Efficacy Belief, Mathematics Self-Conception, Interest Towards Mathematics, Motivation Towards Mathematics.
ÖZ:
Bu araĢtırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti‟nde (KKTC) Gazimağusa ilçesine bağlı olan okullarda ilköğretim 6. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin duyuĢsal özelliklerinin - matematik güdüsü, kaygısı, öz yeterlik inancı, öz kavramı ve matematik dersine yönelik tutumlarının - öğrenci ve öğretmen görüĢlerine göre incelenmesi amaçlanmıĢtır. Bununla birlikte, öğrencilerin duyuĢsal özelliklerini olumsuz yönde etkileyen faktörlere ve bu olumsuz faktörlerin giderilmesine iliĢkin önerilere de yer verilmiĢtir.
Bu çalıĢma, karma araĢtırma yöntemiyle desenlendirilmiĢ bir durum çalıĢmasıdır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu; Gazimağusa ilçesine bağlı bulunan okullarda - Çanakkale Ortaokulu, Canbulat Özgürlük Ortaokulu, Cumhuriyet Lisesi, ġehit Zeka Çorba Ortaokulu ve PolatpaĢa Lisesi - öğrenim gören ve çalıĢmaya gönüllü katılan 246 altıncı sınıf öğrencisi ve 6 matematik öğretmeni oluĢturmaktadır. Nicel veriler öğrencilerden „Matematik ve Matematik Dersleriyle Ġlgili DuyuĢsal Özellikler Ölçeği‟ aracılığıyla toplanırken, nitel veriler öğretmenlerden yarı yapılandırılmıĢ görüĢme sorularıyla elde edilmiĢtir. Nicel veriler SPSS 22 paket programıyla, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi kulllanılarak analiz edilmiĢtir.
Öğrencilerin matematik dersindeki duyuĢsal özelliklerine iliĢkin öğrenci ve öğretmen görüĢlerinden elde edilen bulgular, öğrencilerin matematik dersine yönelik olumlu tutuma, yüksek matematik öz yeterlik inancına, yüksek matematik öz kavramına sahip olduklarını ve matematik dersine yönelik güdülendiklerini ortaya çıkarmıĢtır. Fakat, nicel bulgular öğrencilerin kaygıları konusunda kararsız olduklarını ortaya çıkarırken, nitel bulgular öğrencilerin yüksek matematik ders
kaygısına sahip olduğunu göstermiĢtir. Nitel bulgular, ayrıca, öğrencilerin olumsuz tutuma ve yüksek sınav kaygısına, düĢük öz yeterlik inancına ve öz kavrama, ve yetersiz güdülenmeye sahip olduğunu ortaya çıkarmıĢtır.
Ayrıca, bulgular çevresel faktörlerin, duygusal faktörler ve inançların, kiĢisel faktörlerin ve öğretim hizmetinin niteliğinin öğrencilerin duyuĢsal özelliklerini olumsuz yönde etkilediğini ortaya çıkarmıĢtır. ÇalıĢmanın sonunda, bu olumsuz faktörlerin giderilmesine yönelik bazı öneriler sunulmuĢtur.
Anahtar Kelimeler: DuyuĢsal Özellikler, Matematik Dersine Yönelik Tutum, Matematik Kaygısı, Matematik Öz Yeterlik Ġnancı, Matematik Öz Kavramı, Matematik Ġlgisi, Matematik Güdüsü.