An in-depth Interview with Iranian Women who Use Heavy Make-up or Plastic Surgery as a Communication Tool

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kara, Nurten
dc.contributor.author Ghafaryanshirazi, Nazanin
dc.date.accessioned 2020-01-27T12:23:55Z
dc.date.available 2020-01-27T12:23:55Z
dc.date.issued 2016-07
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Ghafaryanshirazi, Nazanin. (2016). An in-depth Interview with Iranian Women who Use Heavy Make-up or Plastic Surgery as a Communication Tool. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4268
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Nurten Kara. en_US
dc.description.abstract The number of consuming make up has increased in Iran. This issue has been the subjects of many studies. Some scholars blamed western media for its effect on women. However, other scholars believed that it is the result of restriction and lack of freedom. Furthermore, scholars also argued that there is a relation between people‘s body communication and lack of opportunity to express. This study aimed to search how Iranian women use cosmetic surgery and make up in relation to their perception of beauty standards, their use of the body as a sign of existence in society; and the use their body as a means of socio-political non conformity. Using the interview method, the study surveyed 45 Iranian women who reside in Northern Cyprus and Iran. Questions revolving around three primary areas of concern for the study are; is make up a way of communication? , Could make up be a form of expression of sociopolitical non conformity? And might there be some influence of Western beauty standards that is promoted by the media, and if so what are they? According to interviewees, there are various reasons for wearing make-up or undergoing cosmetic surgeries such as lack of education, self esteem and pursuit of freedom. The study concluded that although western media influence Iranian women, Iranian women do in fact use make up primarily as a sign of their existence in the society and as a tool to protest against socio political restrictions on women. Indeed, there is not an opportunity for Iranian women to express themselves as the way they want, so, they communicate with their make-up or cosmetic surgery. Furthermore, although interviewees with higher education believed that there is a positive relationship between low-level of education and heavy make-up; the study didn‘t find any difference. Keywords: Communication, media, body, make--up, cosmetic surgeries, resistance en_US
dc.description.abstract ÖZ: İran‘da makyaj tüketimi gittikçe artmakta. Bu durum pek çok araştırmanın konusu olmaktadır. Medyanın yarattığı güzellik tanım ve algısının etkisi pek çok bilim insanı tarafından tartışma, inceleme konmusu olmuştur. Böyle bir etkinin yanı sıra Iran‘da kadınlar makyajı bir var oluş simgesi olarak ve sistemin kadınlar üzerindeki baskısına bir protesto olarak da kullanmaya başlamışlardır. Aşırı makyaj kullanımın sınırlama ve özgürlük eksikliğinden kaynaklandığına inanmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı; İranlı kadınların estetik ameliyat ve makyaj yapmasının medya tarafından üretilen güzellik algısı ile nasıl bir ilişkisi olduğunu,, toplum içinde varlığının bir işareti olarak vücudlarını kullandıklarını ve sosyo politik protestolarda vücudlarını nasıl kullandıklarını araştırmaktır. Bu çalışmada, Kuzey Kıbrıs ve İran‘da yaşayan 45 İranlı kadınla derinlemesine mülakat gerçekleştirildi.Çalışmanın üç temel ilgi alanı üzerinde yoğunlaşan soruları şunlardır: Makyaj bir iletişim (kendini ifade etme) yolu mudur? Makyaj bir politik başkaldırı göstergesi midir? Medya tarafından desteklenen batılı güzellik standartlarının güzellik algısında etkisi olabilir mi, ve eger varsa bunlar nelerdir? Yüzyüze görüşülen denekler,eğitim ve özgüven eksikliği, makyaj yapmada ve hatta estetik ameliyat olmada etkili bir neden olduğunu iddia etse de, bu çalışma eğitim seviyesi ile makyaj veya estetik ameliyat arasında doğrudan bir bağ bulamamıştır. Batı medyasının iranlı kadınların güzellik tanımlamalarında etkisi olduğu görülse de diğer taraftan özellikle yoğun toplumsal ve siyasal baskılar nedeni ile kadınların makyajı bir varoluş sembölü olarak kullandıklarını ve bedenleri üzerinden bir protestoda bulunduklarını göstermiştir. Nitekim, İranlı kadınların kendilerini her platformda istedikleri şekilde ifade etme şansları yoktur. Bu yüzden onlar kendilerini makyaj yaparak ya da estetik ameliyatlar olarak ifade etmekteler. Dahası (üstelik) mülakata katılan daha eğitimli kişiler, eğitim düzeyinin düşüklüğü ile ağır makyaj yapma arasında pozitif bir ilişki olduğuna inandılar; bu çalışma herhangi bir farklılık bulamadı. Anahtar Kelimeler: İletişim, medya, baskı, makyaj, estetik ve ameliyat en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication and Media Studies en_US
dc.subject Communication-Women-Beauty-Make-Up en_US
dc.subject Communication en_US
dc.subject media en_US
dc.subject body en_US
dc.subject make-up en_US
dc.subject cosmetic surgeries en_US
dc.subject resistance en_US
dc.title An in-depth Interview with Iranian Women who Use Heavy Make-up or Plastic Surgery as a Communication Tool en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record