Recent trends in technology and hypermedia has resulted in the increased use of internet
as source of information by consumers. Electronic-word of-mouth (eWOM) is a non
verbal form of communication about product and/or services posted and accessed on
websites by consumers around the globe. eWOM platforms are places where the actual
non-verbal statements are shared which includes consumer-to-consumer sites (C2C),
forums, blogs and social sites; typical examples are eBay, gittigidiyor.com and
berbathoca.com. Nowadays eWOM is consider as the most trusted and influential source
of information for consumers; because consumers like to hear the opinion of others
especially those who had experiences with the product and/or service before purchase.
This study attempts to analyze the three W’s (Who, Why and what). Who post/seek the
eWOM? Why they post/seek eWOM? What kind of eWOM they post/seek? And the
influence on consumer purchase intentions. Personal interview approach was used to
collect data from a sample of 130 respondents, with varying levels of expertise with
eWOM platforms and online communities. eWOM is a powerful marketing tool that
allows marketing managers to reach and listen to customers. The main aim of this thesis
is to help marketing managers develop strategies for their organizations to benefit
effectively from eWOM platform opinions.
Keywords: Hypermedia, Electronic-word-of-mouth, Platforms, Online reviews, Poster,
lurkers.
ÖZ :
Son yıllarda ki teknoloji ve hipermedya kullanımının tüketiciler tarafından arttığı
internet kaynaklarında sonuçlanmıştır. Elektronik-, sözlü (eWOM) bir sözel olmayan
iletişim biçimi olan ürün veya hizmetleri deftere nakledilen ve dünyadaki tüketiciler
tarafından kolayca erişilebilen web sitelerinde kullanıcılar tarafından görüntülenebilen
bir iletişimdir. eWOM platformları tüketici-müşteri siteleri (C2C), forumlar, bloglar ve
sosyal siteleri içeren gerçek sözel olmayan ifadelerin paylaşıldığı yerlerdir.eBay,
gittigidiyor.com ve berbathoca.com bu sitelere verilebilecek birkac tipik örnektir.
Bugünlerde eWOM tüketiciler için güvenilir ve etkili bilgi kaynağı olarak görülmektedir
çünkü tüketiciler alacakları ürün veya görecekleri servis karşısında daha önceden
tecrübe sahibi olan insanlardan bilgi sahibi olmayı ve onlardan öneri duymayı
istemektedirler. Bu çalışma üç W analizi olarak adlandırılan kim (who), neden (why) ve
ne (what) sorularını analiz etmektedir. eWOM da yazanlar kim/okuyanlar kim? Neden
yazıyorlar/neden okuyorlar? eWOM da ne çeşit bilgiler yazılıyor/okunuyor? Aynı
zamanda tüketicilerdeki satın alma etkileri nelerdir? eWOM platformları için uzmanlık
düzeyinde bir sonuç elde etmek amacıyla çevrimiçi topluluklar ile 130 katılımcının
görüş ve yaklaşımları değerlendirilmiştir. eWOM müşterilere ulaşmak ve pazarlama
yöneticileri sağlayan, güçlü bir pazarlama aracıdır. Bu tezin ana amacı, pazarlama
Yöneticilerinin ve kuruluşlarinin eWOM platformu görüşleri için işe yarar stratejiler
geliştirmeye yardimci olmaktir.
Anahtar kelimeler: Hipermedya, Elektronik word-of-mouth, Platform, Açık görüşler,
Yazıcı, Okuyucu.