A Survey of Translation Language Learning Strategy Use by English Translation Majors

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Vefalı, Gülşen Musayeva
dc.contributor.author Hocalar, Aysu
dc.date.accessioned 2020-08-13T09:54:51Z
dc.date.available 2020-08-13T09:54:51Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Hocalar, Aysu. (2016). A Survey of Translation Language Learning Strategy Use by English Translation Majors. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4424
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Gülşen Musayeva Vefalı. en_US
dc.description.abstract Language learning strategies have been investigated extensively, however, translation language learning strategies have not been addressed adequately. Also, the research to date has rarely involved language learners and teachers in relation to strategy use. Moreover, the number of studies on the use of translation language learning strategies and related beliefs by translation majors is very limited. Therefore, the present study explored translation students’ beliefs about the role of translation, use of translation language learning strategies and their instructors’ related beliefs at the Department of Translation and Interpretation, Faculty of Arts and Sciences, Eastern Mediterranean University, North Cyprus. This survey administered questionnaires to students, and conducted interviews with their teachers. The survey revealed that the translation students held favourable beliefs about translation from L2 to L1 and from the native to the target languages. Specifically, they had positive beliefs about the role of translation in learning the English lexicogrammar, developing receptive and productive skills, and overall, in promoting progress in L2. The translation majors’ beliefs about translation were consistent with their reported use of translation language learning strategies, in relation to the frequent use of translation language learning strategies for reading and speaking in L2 without resorting to thinking in L1 and frequent employment of L2-L1 dictionaries for learning English. Triangulation of the translation students’ and instructors’ survey reports revealed promising congruence regarding their beliefs about the role of translation and use of translation language learning strategies. Congruence was found across all respondents’ reports on their beliefs about the role of translation in learning the target language, in relation to using translation for understanding the differences and similarities between Turkish and English, and promising congruence regarding the use of the mother tongue. Finally, the present survey provided important implications for the context of instruction and also made suggestion for further research. Keywords: Translation, Translation Language Learning Strategy, Beliefs, Translation Students, Translation Instructors en_US
dc.description.abstract ÖZ: Dil öğrenme stratejileri yeterli derecede araştırılmış, fakat çeviri dil öğrenme stratejilerine yeterince değinilmemiştir. Ayrıca, bugüne kadarki strateji kullanımı alanındaki çalışmalarda dil öğrencileri ve öğretmenlerine çok az yer verilmiştir. Tercümanlık öğrencilerinin çeviri dil öğrenme stratejileri ve ilgili inançlarının yer aldığı strateji kullanımı bağlamındaki çalışma sayısı oldukça sınırlıdır. Çalışmalardaki boşluktan dolayı, bu çalışma Kuzey Kıbrıs, Doğu Akdeniz Üniversitesi, Mütercim Tercümanlık Bölümü’nde, tercümanlık öğrencilerinin çevirinin rolü hakkındaki inançlarını, çeviri dil öğrenme stratejilerini kullanımlarını, ve öğretmenlerinin ilgili inançlarını araştırmıştır. Çalışma öğrencilere anket, öğretmenlere ise mülakat uygulamıştır. Çalışma bulguları tercümanlık öğrencilerinin hedef dilden kaynak dile, ve ayrıca kendi ana dillerinden hedef dile çeviri hususunda oldukça olumlu inançları olduğunu ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin özellikle İngilizce leksiko-grameri öğrenme hususunda, ve alımlayıcı ve üretken becerileri geliştirme konusunda, ayrıca genel olarak hedef dillerinde ilerleme kaydetme konusunda çevirinin rolüne ilişkin oldukça pozitif inançları olduğu görülmüştür. Tercümanlık öğrencilerinin çeviri hakkındaki inançları, onların belirttiği çeviri dil öğrenme stratejilerini kullanmaları ile, özellikle de hedef dilde okuma ve konuşma için ana dillerinde düşünmeden çeviri dil öğrenme stratejilerini çok sık kullanmaları, ve İngilizce öğrenmek için İngilizce-Türkçe sözlükleri sıklıkla kullanmaları ile tutarlıdır. Çeviri öğrencilerinin ve öğretmenlerinin araştırma sonuçlarının triangülasyonu çevirinin rolü hakkındaki inançları ve çeviri dil öğrenme stratejilerini kullanma hususunda umut verici bir tutarlılık olduğunu gösterdi. Hedef dili öğrenmede çevirinin rolü, Türkçe ve İngilizce arasındaki benzerlik ve farklılıkları anlamada çeviriye baş vurma, ve ana dili kullanma konularında da tüm katılımcılar arasında bir uyum görülmüştür. Son olarak, bu çalışma ilgili bilgi bağlamında önemli çıkarımlar sağlamakta ve ileriki araştırmalar için önerilerde bulunmaktadır. Anahtar kelimeler: Çeviri, Çeviri Dil Öğrenim Stratejisi, İnançlar, Tercümanlık Öğrencileri, Tercümanlık Öğretmenleri en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language-Study and Teaching en_US
dc.subject Translation en_US
dc.subject Translation Language Learning Strategy en_US
dc.subject Beliefs en_US
dc.subject Translation Students en_US
dc.subject Translation Instructors en_US
dc.title A Survey of Translation Language Learning Strategy Use by English Translation Majors en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record