dc.contributor.advisor |
Yazgın, Eda |
|
dc.contributor.author |
Yanardağ, Sinem |
|
dc.date.accessioned |
2020-08-13T10:45:41Z |
|
dc.date.available |
2020-08-13T10:45:41Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.date.submitted |
2018 |
|
dc.identifier.citation |
Yanardağ, Sinem. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklara İlişkin Algıladıkları Duygusal ve Davranışsal Sorun Durumlarına Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/4432 |
|
dc.description |
Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ :
Bu araştırmanın amacı, KKTC’de okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta
olan öğretmenlerin çocuklara ilişkin algıladıkları duygusal ve davranışsal sorunları ve
öğretmenlerin bu sorun davranışlar karşısında verdikleri tepkileri incelemektir. Nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine dayalı tasarlanan çalışma, 2017
2018 eğitim-öğretim yılında Gazimağusa bölgesinde eğitim veren, KKTC Milli Eğitim
ve Kültür Bakanlığı’na bağlı 4 resmi ve 5 özel olmak üzere toplam 9 okul öncesi eğitim
kurumunda görev yapan 30 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri 30
öğretmen ile birebir yüz yüze görüşme yöntemi uygulanarak ve araştırmacı tarafından
her okulda, belirlenen sınıflarda 5 okul günü ve saatlerinde toplamda 45 gün olmak
üzere doğal gözlem tekniği kullanılarak toplanmıştır.
Elde edilen verilere içerik analizi yapılarak tema ve alt temalar saptanmış,
olguların temel sorun içindeki ağırlıkları belirlenmiştir. Geçerlilik, kodların ve
kategorilerin elde edildiği görüşme ve doğal gözlemlerden birebir alıntı yapılarak
arttırılmıştır.
Bu araştırmanın sonucunda, KKTC’deki okul öncesi kurumlarında çalışmakta
olan öğretmenlerin sorun durumla baş etme konusunda bilgi yönünde yeterlilik
gösterdikleri ancak sınıf içerisinde uygulamalar konusunda yetersiz oldukları ayrıca
öğretmenlerin sorun durumu sosyal çevreye zarar verme olarak ifade ettikleri tespit
edilmiş ve gözlem sonuçları da bu bulguyu desteklenmiştir. Öğretmenler sorun
durumlar karşısında olumlu müdahale yöntemini uyguladıklarını belirtmelerine
rağmen gözlem sonuçları öğretmenlerin sorunla baş etmede uyarma yöntemini
kullandıklarını göstermiştir. Gözlem sonuçları doğrultusunda öğretmenlerin sınıf
içerisindeki sorun davranışlar konusundaki tepkileri incelendiğinde yüksek bir sıklıkla
geleneksel model ile tepkisel modeli benimsedikleri tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Sorun Davranış, Sınıf Yönetimi, Baş Etme
Stratejileri |
en_US |
dc.description.abstract |
The purpose of this research was to examine the emotional and behavioral
problems teachers perceive of children working in preschools in the Northern Cyprus
and the reactions that teachers give to these problem behaviours.
The study, which was designed based on the case study design based on
qualitative research methods, was carried out with 30 teachers working in Famagusta
region in the 2017-2018 educational year and teachers working in pre-schools 4 public
and 5 private preschools. The data of the research were collected using natural
observation technique with a total of 45 days during 5 school days and 38 hours in the
classes determined in each school by applying the method of the face-to-face interview
with 30 teachers. The content and the sub-themes were determined by analyzing the
content obtained and the weights of the cases were determined in the main problem.
Validity was increased by quoting interviews and natural observations where codes
and categories were obtained.
As a result of this research, teachers working in the pre-schools in Northern
Cyprus showed sufficient competence in the knowledge of coping with the problem
but they were insuffıcient in the practice in the classroom and teachers were also
supported by the results of observation that they expressed the problem situation as
damage to the file environment.
Although the teachers indicated that they applied the positive intervention
method against these problematic situations, it was determined that the teachers used
the method to stimulate the teacher to cope with the problem.
When the responses of the teachers on the problem behaviors within the class were
examined in the direction of the observation results, it was determined that the
traditional model and the reactive model were adopted intensively.
Keywords: Pre-School Education, Problem Behaviors, Classroom Management,
Coping Strategies |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Okul Öncesi Öğretmenliği |
en_US |
dc.subject |
Okul Öncesi Eğitim--Okul Öncesi Eğitim Öğretmenleri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) |
en_US |
dc.subject |
Okul Öncesi Eğitim |
en_US |
dc.subject |
Sorun Davranış |
en_US |
dc.subject |
Sınıf Yönetimi |
en_US |
dc.subject |
Baş Etme Stratejileri |
en_US |
dc.subject |
İlköğretim |
en_US |
dc.title |
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklara İlişkin Algıladıkları Duygusal ve Davranışsal Sorun Durumlarına Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, |
en_US |