Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklara İlişkin Algıladıkları Duygusal ve Davranışsal Sorun Durumlarına Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Yazgın, Eda
dc.contributor.author Yanardağ, Sinem
dc.date.accessioned 2020-08-13T10:45:41Z
dc.date.available 2020-08-13T10:45:41Z
dc.date.issued 2018
dc.date.submitted 2018
dc.identifier.citation Yanardağ, Sinem. (2018). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklara İlişkin Algıladıkları Duygusal ve Davranışsal Sorun Durumlarına Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4432
dc.description Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Eda Yazgın. en_US
dc.description.abstract ÖZ : Bu araştırmanın amacı, KKTC’de okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan öğretmenlerin çocuklara ilişkin algıladıkları duygusal ve davranışsal sorunları ve öğretmenlerin bu sorun davranışlar karşısında verdikleri tepkileri incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine dayalı tasarlanan çalışma, 2017 2018 eğitim-öğretim yılında Gazimağusa bölgesinde eğitim veren, KKTC Milli Eğitim ve Kültür Bakanlığı’na bağlı 4 resmi ve 5 özel olmak üzere toplam 9 okul öncesi eğitim kurumunda görev yapan 30 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri 30 öğretmen ile birebir yüz yüze görüşme yöntemi uygulanarak ve araştırmacı tarafından her okulda, belirlenen sınıflarda 5 okul günü ve saatlerinde toplamda 45 gün olmak üzere doğal gözlem tekniği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilere içerik analizi yapılarak tema ve alt temalar saptanmış, olguların temel sorun içindeki ağırlıkları belirlenmiştir. Geçerlilik, kodların ve kategorilerin elde edildiği görüşme ve doğal gözlemlerden birebir alıntı yapılarak arttırılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda, KKTC’deki okul öncesi kurumlarında çalışmakta olan öğretmenlerin sorun durumla baş etme konusunda bilgi yönünde yeterlilik gösterdikleri ancak sınıf içerisinde uygulamalar konusunda yetersiz oldukları ayrıca öğretmenlerin sorun durumu sosyal çevreye zarar verme olarak ifade ettikleri tespit edilmiş ve gözlem sonuçları da bu bulguyu desteklenmiştir. Öğretmenler sorun durumlar karşısında olumlu müdahale yöntemini uyguladıklarını belirtmelerine rağmen gözlem sonuçları öğretmenlerin sorunla baş etmede uyarma yöntemini kullandıklarını göstermiştir. Gözlem sonuçları doğrultusunda öğretmenlerin sınıf içerisindeki sorun davranışlar konusundaki tepkileri incelendiğinde yüksek bir sıklıkla geleneksel model ile tepkisel modeli benimsedikleri tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Okul Öncesi Eğitim, Sorun Davranış, Sınıf Yönetimi, Baş Etme Stratejileri en_US
dc.description.abstract The purpose of this research was to examine the emotional and behavioral problems teachers perceive of children working in preschools in the Northern Cyprus and the reactions that teachers give to these problem behaviours. The study, which was designed based on the case study design based on qualitative research methods, was carried out with 30 teachers working in Famagusta region in the 2017-2018 educational year and teachers working in pre-schools 4 public and 5 private preschools. The data of the research were collected using natural observation technique with a total of 45 days during 5 school days and 38 hours in the classes determined in each school by applying the method of the face-to-face interview with 30 teachers. The content and the sub-themes were determined by analyzing the content obtained and the weights of the cases were determined in the main problem. Validity was increased by quoting interviews and natural observations where codes and categories were obtained. As a result of this research, teachers working in the pre-schools in Northern Cyprus showed sufficient competence in the knowledge of coping with the problem but they were insuffıcient in the practice in the classroom and teachers were also supported by the results of observation that they expressed the problem situation as damage to the file environment. Although the teachers indicated that they applied the positive intervention method against these problematic situations, it was determined that the teachers used the method to stimulate the teacher to cope with the problem. When the responses of the teachers on the problem behaviors within the class were examined in the direction of the observation results, it was determined that the traditional model and the reactive model were adopted intensively. Keywords: Pre-School Education, Problem Behaviors, Classroom Management, Coping Strategies en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Okul Öncesi Öğretmenliği en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim--Okul Öncesi Eğitim Öğretmenleri--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) en_US
dc.subject Okul Öncesi Eğitim en_US
dc.subject Sorun Davranış en_US
dc.subject Sınıf Yönetimi en_US
dc.subject Baş Etme Stratejileri en_US
dc.subject İlköğretim en_US
dc.title Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklara İlişkin Algıladıkları Duygusal ve Davranışsal Sorun Durumlarına Verdikleri Tepkilerin İncelenmesi en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record