The Impact of Internal Marketing on Employees Job Satisfaction and Social Responsibility: An Application to Turkish Republic of Northern Cyprus Banking Sector

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Tümer, Mustafa
dc.contributor.author Alabbasi, Izzat Nitham Izzat
dc.date.accessioned 2020-08-14T05:18:05Z
dc.date.available 2020-08-14T05:18:05Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Alabbasi, Izzat Nitham Izzat. (2016). The Impact of Internal Marketing on Employees Job Satisfaction and Social Responsibility: An Application to Turkish Republic of Northern Cyprus Banking Sector. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4442
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. en_US
dc.description.abstract The study aims to identify the impact of Internal Marketing to Employees Job Satisfaction in the Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC) Banking Sector both foreigner national to the on the Corporate social responsibility. Nowadays, the banking industry has to recognize the changes and challenges which facing them, this research also discussing findings from a descriptive study concerning internal marketing to employee job satisfaction in the TRNC banking industry. Due the aim of this concept IM, aimed at developing customers -consensus employees and turning service quality into an banks imperative. The underlying assumption is that viewing employees as one of the most banks assets and treating them as internal customers, while this factor will help banks executives identifying the critical dimensions of internal marketing which affects employee’s job satisfaction that affect the employees turnover rate. Therefore, recognizing the reality of interest in applying Internal marketing practices in the banking sector of TRNC and the importance of the corporate social responsibility practice role. Finally, Conceptual and operational definition of social responsibility, internal marketing and Job satisfaction were analyzed to generate an item pool for testing. Generalized items were then tested in the TRNC banking sector in the both national and foreigner (N=307). iv The data were integrated into the computer and processed using SPSS 22.0 statistical program and AMOS 22.0 and SEM which helped specify, estimate, assess and present models to show hypothesized relationships among variables. The main purpose of using this software to build models more accurately than with standard multivariate statistics techniques. Ratability validity of measurement model embassies when doing a CFA (Alpha Cronbach = 0.963). en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmanın amacı, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinde (KKTC) bankacılık sektöründe çalışanların iş memnuniyetinin hem yabancı, hem de ulusal kurumsal sosyal sorumluluklarının, iç pazarlamadaki etkisini araştırmaktır. Günümüzde Bankacılık sektöründeki değişiklikler ve zorluklarla karşı karşıya kalmakla birlikte, ayni zamanda çalışma, KKTC Bankacılık sektöründe çalışanların mesleki tatmininin iş pazarlama konusunda açıklayıcı bir çalışmanın bulgularını tartışmaktadır. İç Pazarlama (IM) kavramının amacı nedeniyle müşterilerin ve çalışanları görüş birliği geliştirmek ve bir bankanın zorunlu hizmet kalitesini değiştirmektir. Aşağıda belirtilen varsayımlardan banka varlıklarından biri olarak, çalışanları inceleyen ve iç müşteri olarak onlara iyi davranarak banka yöneticileri bunlara yardımcı olarak bu faktörler çalışanların ciro oranını ve mesleki tatminini etkileyerek, içsel pazarlamada kritik boyutları belirlemektedir. Bu nedenle KKTC’’nin Bankacılık sektöründe iç pazarlama gerçekliğini kabul ederek ve uygulayarak kurumsal sosyal sorumluluk uygulamaları rolünün önemini tanıtmaktır. Son olarak kavramsal ve sosyal sorumluluk operasyonel tanımı, iç pazarlama ve mesleki tatmini analiz edilmesi için bir test havuzu oluşturulmuştur. Genelleştirilmiş öğeler daha sonra hem yabancı hem de ulusal Bankacılık Sektöründe test edilmiştir.(N=307) vi Veriler bilgisayara SPSS 22.0 istatistik programı kullanılarak girilmiş ve AMOS 22.0 programı kullanılarak Yapısal Eştlik Modellemesi yapılmış ve mevcut modellerin değişkenler arasındaki ilişkilerini göstermek için hipotezler oluşturulmuştur. Bu yazılımı kullanmanın temel amacı daha standart çok değişkenli statik teknikleri kullanmaktan çok daha doğru modeller oluşturmaktır. Ölçümlerin güvenilirliliği CFA (Alpha Cronbach=0.963) kullanılarak yapılmıştır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Market segmentation--Marketing channels en_US
dc.subject Banks and Banking--Internal Marketing--Employees--Job Satisfaction--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). en_US
dc.subject TRNC en_US
dc.subject Banking sector en_US
dc.subject Corporate Social Responsibility en_US
dc.subject Structural Equation Modelling en_US
dc.subject Internal Marketing en_US
dc.subject Job satisfaction en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.title The Impact of Internal Marketing on Employees Job Satisfaction and Social Responsibility: An Application to Turkish Republic of Northern Cyprus Banking Sector en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record