Musculoskeletal Disorders (MSDs) are the common health problems among individuals in different occupations. Heavy truck drivers are exposed to various psychological, psychosocial and physiological factors such as Whole Body Vibration (WBV), awkward positioning, bad eating habits and etc. which some of them cause the prevalence of musculoskeletal discomfort in different body regions. In Iran, the prevalence of musculoskeletal discomfort among the heavy truck drivers is a mutual concern. Thus, investigation related to association of different factors with prevalence of musculoskeletal discomforts is necessary.
Cross sectional study method is applied in order to assess association of factors with the occurrence of musculoskeletal discomforts. 384 Iranian heavy truck drivers are interviewed by an updated Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ). Furthermore, hypothesis testing is used to assess the associations of different factors and musculoskeletal discomfort reported by participants. Logistic regression method is used to investigate the different correlations among questions of the survey and different body sections that Interviewees experience trouble as well. Moreover, Rapid Entire Body Assessment (REBA) technique is applied for various positions of drivers whom used in order to fulfill different job tasks.
Results demonstrate that 57% of the drivers are suffering from discomfort in their lower back region. Additionally, neck, left shoulder, right shoulder, knees and upper back, are among the high prevalence region that musculoskeletal discomfort has been reported. Hours of exposure to vibration were associated with discomfort of neck (p-
value=0.00) and shoulders area (p-value=0.00); though, such a relation was not found for the discomfort of lower back (p-value=0.30). In addition 24 mathematical equations have been illustrated with significant predictors‟ questions and their correlations with the prevalence musculoskeletal discomfort of different body regions of truck drivers. REBA method improved three different positions of the truck drivers; however, seating position behind the steering wheel is remains at high risk position category (REBA score=10).
Keywords: Musculoskeletal disorders, WRMSD, REBA, Logistic regression, Nordic Musculoskeletal Questionnaire
ÖZ:
Kas-iskelet sistemi hastalıkları (KİSH) farklı mesleklerdeki bireyler arasındaki ortak sağlık sorunları arasında bulunmaktadır. Ağır kamyon şoförleri, Tüm Vücut Titreşim (WBV), garip konumlandırma, kötü beslenme alışkanlıkları vb gibi sebepler ile vücutlarının farklı bölgelerinde kas iskelet rahatsızlığına neden olabilicek çeşitli psikolojik, psikososyal ve fizyolojik faktörlere maruz kalmaktadırlar. İran'da, ağır kamyon sürücüleri arasında kas-iskelet rahatsızlıkarının yaygınlığı endişe edilen bir hususu oluşturmaktadır. Böylece, kas-iskelet rahatsızlıkları yaygınlığı ile farklı faktörlerin arasındaki ilişkinin araştırılması gerekmiştir.
Kesitsel çalışma yöntemi kas-iskelet rahatsızlıkları ortaya çıkması ile faktörlerin ilişkisinin değerlendirilmesi amacıyla uygulanır. 384 İranlı ağır kamyon sürücüsüne güncelleştirilmiş Nordik Kas-iskelet Anketi (NMQ) uygulanmıştır. Ayrıca, hipotez testi kullanarak farklı faktörler ve katılımcılar tarafından bildirilen kas-iskelet rahatsızlıkları arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Lojistik regresyon yöntemi anketin soruları ve farklı vücut bölümleri arasındaki farklı ilişkiyi araştırmak için kullanılmıştır. Ayrıca, Hızlı Bütün Vücut Değerlendirmesi (REBA) tekniği kullanılarak şoförlerin çeşitli pozisyonlarda farklı iş görevleri incelenmiştir.
Sonuçlar sürücülerin %57'sinin alt sırt bölgesindeki rahatsızlıktan muzdarip olduğunu göstermektedir. Ayrıca; boyun, sol omuz, sağ omuz, diz ve üst sırt, kas-iskelet rahatsızlıklarında rapor edilen yüksek prevalans bölge arasında yer aldığı ortaya çıkmıştır. Titreşime maruz kalmanın saat boyun rahatsızlık (p-değeri = 0.00) ve omuz alanı (p-değeri = 0.00) ilişkisi bulunmuş olsa da, böyle bir ilişki alt sırt
rahatsızlık (p-değeri = 0.30) için bulunmamaktadır. Ek olarak 24 matematik denklemiyle kamyon sürücülerinin değişik vücut bölgelerinde yaygın olarak kas-iskelet rahatsızlığı ile anlamlı yordayıcı soruları ve korelasyonları ile gösterilmiştir. REBA yöntemi kamyon sürücüleri üç farklı pozisyonlarında geliştirilmiştir. Ancak direksiyon simidinin arkasında oturma pozisyonu yüksek riskli pozisyon kategorisinde kalmıştır (REBA puanı = 10).
Anahtar kelimeler: Mesleki kas-iskelet bozuklukları, REBA, Lojistik regresyon, Nordik Kas-iskelet Anketi