The Attitudes of Students and Teachers toward the Use of Interactive Whiteboard (IWB) in Education: Case of Computer Engineering Department at Eastern Mediterranean University

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Hocanın, Fatma Tansu
dc.contributor.author Ranjbar, Mohammad Mehdi
dc.date.accessioned 2020-08-20T08:22:55Z
dc.date.available 2020-08-20T08:22:55Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Ranjbar, Mohammad Mehdi. (2016). The Attitudes of Students and Teachers toward the Use of Interactive Whiteboard (IWB) in Education: Case of Computer Engineering Department at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/4482
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2016. Supervisor: Dr. Fatma Tansu Hocanın. en_US
dc.description.abstract The aim of this study was to examine teachers’ and students’ attitudes of interactive whiteboards (IWBs) as an instructional tool in computer engineering classrooms and to find out potential differences in attitudes according to some variables such as gender, age, hours of weekly IWB use, years of study and years of teaching experience of the participants. For data collection, both quantitative and qualitative methods were used. Two questionnaires distributed to 40 teachers and 150 students and also 10 teachers were interviewed to explore their opinions towards the use of IWB in the Department of Computer Engineering at Eastern Mediterranean University (EMU). The findings of this research indicated that the attitudes of teachers and students about using of IWBs technology in education were positive because they were mindful of the benefits of this technology in promoting meaningful teaching and learning. The result of the study has shown that there are statistically significant differences between the attitudes of students and teachers towards IWB use in their studies. It was also found that most teachers believe that IWB constitutes an effective and convenient way to deliver the learning content and that it increases the level of classroom interaction which in turn facilitates the learning experience, and also teachers expressed that they need training programs to acquire the essential competencies required to use this technology efficiently. Furthermore, the results showed that when students were involved in the IWB-base lessons their attitudes towards new technology have changed to more positive over time and this fluctuation in attitudes can be easily captured when dealing with and manipulating IWBs. Keywords: Interactive whiteboard; Teachers’ Attitudes; Students’ attitudes; ICT en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmanın amacı, bilgisayar mühendisliği sınıflarında bir ders anlatım aracı olarak kullanılan akıllı tahtaların (IWB); cinsiyet, yaş, akıllı tahtaların haftalık kullanım saatleri, öğrencilerin öğrenim gördükleri süre ve akademisyenlerin akademisyenlik yapmış oldukları süre gibi kriterlere göre, katılımcı akademisyen ve öğrencilerin tavırlarının gösterebileceği farklılıkları incelemektir. Bilgi toplarken, nicel ve nitel teknikler kullanılmıştır. Kullanılan iki anket, 40 akademisyen ve 150 öğrenci tarafından doldurulmuş ve Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Bilgisayar Mühendisliği bölümünden 10 akademisyen de akıllı tahtalara olan bakışları incelenebilsin diye bire bir görüşmeye tabi tutulmuştur. Bu çalışmada, eğitimde teknolojinin sağladığı faydaların farkında olan akademisyen ve öğrencilerin akıllı tahta kullanımına olan pozitif yaklaşımları gözlemlenmiştir. Çalışmanın bir diğer sonucu ise öğrenci ve akademisyenlerin akıllı tahtaların eğitimdeki kullanımına olan yaklaşımlarındaki istatiksel farklılıklardır. Birçok akademisyenin, akıllı tahtaların etkili ve uygun bir öğretim sunmaya olanak sağladığını, derse olan ilgiyi arttırdığını, öğretimi kolaylaştıran bir gereç olduğunu düşündüğü anlaşılmış ve aynı zamanda akademisyenler, bu teknolojiyi etkin bir şekilde kullanabilmek için eğitim alınması gerektiğini de vurgulamışlardır. Buna ek olarak, öğrenciler akıllı tahta kullanımının uygulandığı derslere katıldıkça, zaman içinde yeni teknolojiye olan tavırlarının pozitif yönde değiştiği sonucuna ulaşılmış ve aynı zamanda bu değişim, öğrenciler akıllı tahtaları kullanılırken de rahatça gözlemlenilmiştir. Anahtar Kelimeler: İnteraktif beyaz tahta; Öğretmen Tutumları; Öğrencilerin tutumları; BİT en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Computer and Instructional Technology Teacher Education en_US
dc.subject Information and Communication Technologies in Education en_US
dc.subject Education - Computer network resources en_US
dc.subject Distance Education en_US
dc.subject Educational Technology-Student Attitudes en_US
dc.subject Teaching - Computer network resources en_US
dc.subject Interactive whiteboard en_US
dc.subject Teachers’ Attitudes en_US
dc.subject Students’ attitudes en_US
dc.subject ICT en_US
dc.title The Attitudes of Students and Teachers toward the Use of Interactive Whiteboard (IWB) in Education: Case of Computer Engineering Department at Eastern Mediterranean University en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record