dc.contributor.advisor |
Tümer, Mustafa |
|
dc.contributor.author |
Bidmeshki, Shabnam |
|
dc.date.accessioned |
2020-08-21T11:10:59Z |
|
dc.date.available |
2020-08-21T11:10:59Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.date.submitted |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
Bidmeshki, Shabnam. (2016). The Effects of Age Differences on Affective and Cognitive Impulse Buying. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/4504 |
|
dc.description |
Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
en_US |
dc.description.abstract |
Impulse buying is defined as feeling a strong and urgent desire to buy a product without previous intention to purchase. Impulse buying might be triggered by external or internal stimulus. The reaction to these stimuli can happen affectively, cognitively or as the combination of two. When affective states overcome cognitive states impulse buying is likely to happen. The purpose of this study is to define differences of affective and cognitive processes associated with impulse buying behavior in different age groups. Two hundred and twenty three individuals were surveyed from different classes of society in Famagusta, North Cyprus.
One way analysis of variance determined that there are significant differences between people in different age groups in terms of “positive buying emotions”, “mood management”, “cognitive deliberation” and “unplanned buying” processes associated with impulse buying. There was no significant difference in terms of “Irresistible urge to buy”. Among all these processes associated with impulse buying “positive buying emotions” has the most correlation with age.
Results revealed that consumers within age range of (34-38) have the highest level of impulse purchases, due to the fact that consumers in this group are more obsessed with their self-image. |
en_US |
dc.description.abstract |
ӦZ: Anlık satınalma olarak tanımlanan satın alma yöntemi, daha önceden satın alma niyeti olmadan ani olarak ortaya çıkmaktadır. Anlık satınalma dış veya iç uyarı ile oluşmaktadır. Bu uyarılara karşı oluşan tepki duygusal, bilinçsel veya her ikisinin beraber etkileşimi ile meydana gelmektedir. Duygusal etki bilinçsel etkinin üzerine geçtiği zaman anlık satınalma oluşabilmektedir. Bu çalışmanın amacı duygusal ve bilinçsel tutumların anlık satınalmayı nasıl etkilediğini ve anlık satınalmanın değişik yaş grupları arasında farklılık gösterip göstermediğini bulmaktır. Toplam ikiyüz yirmi üç kişi ile kolayda örneklem yöntemi kullanılarak Gazimağusa şehrinde mülakat yapılmıştır.
Yaş grupları arasında farklılığı ortaya koyabilmek için tek yönlü ANOVA istatistik testi yapılmıştır. Yapılan test sonucunda yaş grupları arasında anlık satın almaya yönelik “pozitif satın alma duygusu”, “durum yönetimi”, “bilişsel dağıtım” ve “planlanmamış satın alma” tutumlarının farklılık gösterdiği saptanmıştır. “Satın alma isteğine dayanamamak” etmeninin ise yaş grupları arasında farkılık göstermediği saptanmıştır.
“Anlık satın alma” ile yaş arasında en çok korelasyon olduğu da bulunmuştur. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Business Administration |
en_US |
dc.subject |
Marketing Management |
en_US |
dc.subject |
Consumer's preferences--Marketing research |
en_US |
dc.subject |
Impulse Buying |
en_US |
dc.subject |
Impulse buying |
en_US |
dc.subject |
consumer buying behavior |
en_US |
dc.subject |
affective processes |
en_US |
dc.subject |
Cognitive processed |
en_US |
dc.title |
The Effects of Age Differences on Affective and Cognitive Impulse Buying |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
en_US |