In contemporary studies, the acceptance of the professionalism concept is gaining an
embrace within the tourism and hospitality industry. Tourism industry is made up of
various subsectors and the concept of professionalism is a relevant discourse as far as
the service industry is concerned. In hospitality, there are roles which need the total
commitment of employees, therefore, professionalism is suitable for employees to
sustain self-discipline, and still accomplish great success on their duties. It is in the
light of this necessity that this study was conducted to know the impact attitudinal
dimensions of professionalism have on employee s job satisfaction and organizational
commitment at five star hotels in Baku, Azerbaijan. As a result, five hundred and
three (503) employees of twenty-four five star hotels responded to this survey. Based
on the findings, professionalism is a viable concept among employees with a highly
significant level. The implication is that professionalism is of high value towards their
successes and makes it a necessity to acquire knowledge and skills to bring about
efficiency. There is also a clear-cut understanding of the need to perform selfevaluations
to ease the achievement of self-set goals. The researcher also found that
professionalism has significant influence on the job satisfaction of employees. The
employees expressed satisfaction with their work and held strong views that their job
sufficiently suits their ability. This is a clear indication that professionalism supports
their level of satisfaction on their present job. The study found that professionalism
has significant influence on organizational commitment. This influence is justified by
the willingness of employees to continue working with their present employers and
pleasurable with the working conditions. This study outlined hypothesis, all of which
supported the data findings and were as a result accepted.
Keywords: attitude, professionalism, job satisfaction, organizational commitment.
ŐZ:
Son zamanlar turizm ve konaklama sektöründe profesyonellik hızla yaygın bir kavram
haline gelmektedir. Turizm endüstri çeşitli alt sektörlerden oluşuyor ve hizmet sektörü
söz konusu olduğunda profesyonellik kavramı öne çıkıyor. Otelcilik sektörü önemli
roller üstleniyor ve bunun içinde çalışanlardan verilen görevi istendiği gibi yapması
bekleniyor. Çalışanlar profesyonellik sayesinde kendine-hakimiyet ve verilen görevi
üst düzüyde uygulaya bilir. Bu çalışmanın ana maksatı Bakü, Azerbaycan beş yıldızlı
otellerde profesyonelliğin çalışanların iş memnuniyyetini ve organizasyonel
bağlılığını nasıl etkilediğinin boyutlarını aydınlatmaktır. Yirmi dört beş yıldızlı
otelden toplanan anket sayısı 503. Elde edilen bulgular, profesyonelliğin çalışanlar
arasında önemli konsept olduğunu yüksek derecede göstermektetir. Profesyonellik
çalışanların başarılı olması ve bu başarının elde edilmesi için gerekli olan bilgi ve
becerilerin kazanılmasını etkili bir şekilde anlatan bir kavramdır. Hedeflenen başarıya
kolayca ulaşa bilmek için öz-değerlendirme yapmak net bir yaklaşımdır. Araştırma
ayrıca çalışanların iş memnuniyeti üzerinde profesyonelliğin önemli etkiye sahip
olduğunu açığa çıkarmıştır. Yaptıkları işin kendi yeteneklerine olan uyumu
çalışanların işlerinden duyduğu memnuniyet derecesini de beraberinde getiriyor .Bu
pofesyonelliğin iş memnuniyet düzeyini desteklediğinin göstergesidir. Ayrıca bu
çalışma profesyonelliğin organizasional bağlılığı önemli şekilde etkilediğini ortaya
koymuştur. Bu etki çalışanların mevcut işverenle çalışmaya devam etme isteğini ve iş
koşularından memnuniyet derecesini aydınlatıyor. Bu çalışmada kullanılan
hipotezlerin her biri veri bulgularıyla desteklenmektedir.
Anahtar kelimeler: tutumsallık, porfesyonellik, iş tatmini, organizasional bağlılık.