dc.contributor.advisor |
Numan, Berna |
|
dc.contributor.author |
Akoni, Samuel Oluwadurotimi |
|
dc.date.accessioned |
2020-08-24T10:44:18Z |
|
dc.date.available |
2020-08-24T10:44:18Z |
|
dc.date.issued |
2016 |
|
dc.date.submitted |
2016 |
|
dc.identifier.citation |
Akoni, Samuel Oluwadurotimi. (2016). Education, Identity, and Conflict: A Comparative Study of Northern Ireland and Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of International Relations, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/4523 |
|
dc.description |
Master of Arts in International Relations. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of International Relations, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Berna Numan. |
en_US |
dc.description.abstract |
Groups experiencing intractable identity-based conflicts often find ways of
reproducing the dynamics of said conflicts to younger generation via the
socialization process and its agents. One such agent is institutionalized education
systems which are used, either through their structure, which might be segregated
and therefore conflict-sustaining, or content which might espouse conflict-supporting
narratives that simultaneously present a biased view of the conflict, and demonize
the ‘other’ community. Using the cases of conflict in Northern Ireland and Cyprus,
this study explores the extent to which the structure and content of education
respectively are either conflict mitigating or sustaining by looking into how
educational reform correlates with, and is reflected in public opinion trends.
Findings indicate that following structural educational reform in Northern Ireland,
there was a positive trend towards reconciliatory and co-habitant attitudes in both
communities in Northern Ireland although the communities did not fare equally on
all indicators. In Cyprus, the Turkish Cypriot community proved to be responsive to
changes in the official narrative from conflict-sustaining to conflict-mitigating
consistent with what was expected. The Greek Cypriot community however,
although having not experienced any reform did display a positive trend as well
which was attributed to exogenous factors.
The study is divided into 8 chapters: an introductory first chapter, a background of
both conflicts in the second chapter; overviews of education systems in both cases
within the context of reform in chapters three and four; public opinion trends in both
cases in chapters five and six; the study’s hypotheses are tested in chapter seven
while chapter eight provides a conclusion and summary of findings.
Keywords: Cyprus, Northern Ireland, Identity-based Conflict, Education, Public
Opinion. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Kimlik temelli çatışmaların yaşandığı gruplar genellikle sosyalleşme süreci ve diğer
aracı etkenlerin de yardımı ile bu aktif çatışmaları genç nesillere aktarmanın yollarını
bulur. Bu aracılardan biriside yapısı itibari ayrılmış ve çatışmayı devam ettiren veya
içerik bakımından çatışma destekleyen anlatılar savunan ve diğer toplumu
şeytanlaştırarak ön yargılar üzerine kurulu bir çatışma sunan kurumsal eğitim
sistemleridir. Bu tez Kuzey İrlanda ve Kıbrıs çatışmalarını inceleyerek eğitim yapısı
ve içeriğinin çatışma azaltılmasında veya çatışma devam ettirme üzerindeki etkisini
araştırmaktadır. Bu nedenle tez eğitim reformlarının kamuoyu eğilimlerindeki
yansımalarını incelemektedir.
Bulgular topluluklar tüm göstergelere eşit olmamasına rağmen Kuzey İrlanda'da
yapısal eğitim düzenlemeleri sonrasında iki toplumda uzlaşmacı ve birlikte yaşama
tutumlarına karşı olumlu eğilim olduğunu göstermektedir. Kıbrıs'ta, Kıbrıs Türk
toplumu çatışmayı destekleyen resmi anlatımlardan çatışmayı azaltan anlatım
değişikliklerine beklendiği gibi karşılık verdiğini kanıtladı. Kıbrıs Rum toplumu
herhangi bir yeniden düzenleme deneyimine sahip olmamasına rağmen dış
faktörlerin etkisiyle olumlu sonuçlar göstermiştir.
Çalışma sekiz bölüme ayrılmıştır: birinci bölüm giriş niteliğindedir, ikinci bölüm her
iki çatışmanın genel bilgilerini vermektedir; üçünü ve dördüncü bölüm her iki
ülkenin eğitim sistemlerinin ve yapılan düzenlemeleri kısaca anlatılmaktadır; beş ve
altıncı bölümler kamuoyu eğilimleri incelenmiştir; çalışmanın hipotezleri yedinci
bölümde test edilmektedir; sekizinci ve son bölüm sonuç ve bulguların özetini
sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Kıbrıs, Kuzey İrlanda, Kimlik-bazlı Çatışma, Eğitim,
Kamuoyu. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
International Relations |
en_US |
dc.subject |
Conflict management-Identity (Psychology)-Negotiating-Identification (Psychology)-Cyprus-Ireland |
en_US |
dc.subject |
Cyprus Problem Cyprus Conflict |
en_US |
dc.subject |
Cyprus |
en_US |
dc.subject |
Northern Ireland |
en_US |
dc.subject |
Identity-based Conflict |
en_US |
dc.subject |
Education |
en_US |
dc.subject |
Public Opinion |
en_US |
dc.title |
Education, Identity, and Conflict: A Comparative Study of Northern Ireland and Cyprus |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of International Relations |
en_US |