In the 21st century, women in Nigeria still face challenges in politics both in the local
and national offices. In a world where media is one of the most important agencies of
identity construction and representation, it is important to study how the media
represents women in Nigeria.
This thesis looks at the representation of the women in Nigerian political news
during the general election in 2015. The Guardian and Vanguard online newspapers
have been reviewed covering the period of February to April 2015. In doing so, the
study employs textual analysis from a gender perspective to analyze and understand
the approaches used by the media.
The finding reveals that, in political news in Nigerian online newspapers women are
marginalized and represented only with “supportive” roles. Women stories mostly
covered if the news portrays women under the shadow of men; as wives or/and
mother. The study concludes that the online print media in Nigeria portray politics as
a male dominated sphere.
The study points out the need for a change in the media coverage of the women
stories and news in Nigerian political news, for the benefit of the society.
Keywords: political news, online newspaper, Nigeria, Women, Representation,
media coverage, general elections.
ÖZ:
21. yüzyılda yaşadığımız bugünlerde Nijerya siyasi hayatında ve bu siyasi hayatın
medya temsillerinde kadınların yeterince temsil edilmemesi bu tezin motivasyonunu
oluşturur. Bu nedenle, en önemli kimlik kurgu ve temsil kurumlarından biri olan
medyada kadının nasıl temsil ettiği önemlidir.
Bu tezde 2015 Genel Seçimlerinde Nijerya’daki çevrim içi gazetelerin politik
haberlerinde kadınların nasıl temsil edildiğine bakılmıştır. The Guardian ve
Vanguard çevrim içi gazeteleri Şubat-Nisan 2015 tarihleri arasında incelenmis ve
kadının politik haberlerde temsiliyet biçimlerini anlamak için toplumsal cinsiyet
perspektifi kullanılarak metin analizi yapılmıştır.
Çalışma sonucunda, Nijerya’daki çevrimiçi gazetelerin politik haberlerde siyasetin
erkek egemen bir mecra olarak temsil edildiğini, kadınların bu mecrada marjinalize
edildiğini ve sadece “destekleyici” rollerde temsil edildiklerini söylemek mümkün.
Kadınlar çok az haberde yer bulabiliyorken, yer bulabildikleri haberlerde ise ya anne
yada eş olarak yer bulabildikleri de gözlemlenmiştir.
Çalışma toplumun menfaati için medyadaki kadın temsillerinin değişimine duyulan
ihtiyacın altını çiziyor.
Anahtar Kelimeler: politik haberler, Nijerya, kadın, temsil, çevrimiçi gazete,
medya, genel seçimler,